info@artaapplyabroad.com

PHONE

02128421819

09910026784

artaapply

artaapplyabroad

پیگیری پرونده

هر آنچه که باید درباره شرط معدل برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه بدانید

عنوان را به انگلیسی وارد کنید
0 دیدگاه
موضوع این نوشته را وارد کنید

شرط معدل برای تحصیل در ترکیه چیست؟ در حال حاضر تحصیل بدون کنکور یکی از متداول‌ ترین روش‌ های ورود دانشجویان خارجی به دانشگاه‌ های ترکیه است. در این شیوه افراد با استفاده از معدل دیپلم خود اقدام به ثبت درخواست تحصیل در یکی از دانشگاه‌ ها کرده و پس از بررسی کامل شرایط، پذیرفته یا رد خواهد شد. اگر چه در سال‌‌ های گذشته دانشجویان بین‌ المللی تنها می‌توانستند در یکی از دانشگاه‌ های خصوصی تحصیل کنند، اما اکنون این فرصت در دانشگاه‌ های دولتی ترکیه نیز فراهم شده است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با قوانین و شرایط تحصیل بدون آزمون در ترکیه بیشتر آشنا کنیم.

جاب آفر

قدم به قدم از مشاوره تا اقامت همراهتان هستیم 

شرط معدل برای تحصیل در ترکیه

شرط معدل برای تحصیل در ترکیه چیست؟ شرط معدل یک شیوه مرسوم در دانشگاه‌ های جهان برای پذیرش دانشجویان است که در آن، فرد برای تحصیل در رشته مورد نظر خود به مسئولین دانشگاه مراجعه کرده و مدارک تحصیلی و هویتی‌ اش را به آن‌ها ارائه می‌کند. هر دانشگاه برای رشته‌ های مختلف شرط معدلی می‌گذارد و در صورتی‌ که معدل دیپلم متقاضی از لحاظ این شرط تایید شود، می‌تواند پذیرش آن دانشگاه‌ را بگیرد.

افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند در آزمون‌ های ورودی دانشگاه‌ ها شرکت کنند یا نگران دشوار بودنشان هستند، می‌توانند از شرط معدل به‌عنوان یک راه میان‌ بر استفاده کنند و به رویاهای خود نزدیک‌تر شوند. بسیاری از دانشگاه‌ های دولتی و غیردولتی ترکیه از سوابق تحصیلی شخص برای جذب دانشجو استفاده کرده و با این کار امکان تحصیل را برای همه افراد فراهم می‌کنند.

مزایای تحصیل بدون کنکور در دانشگاه‌ های ترکیه

در ترکیه سه آزمون تحت عنوان یوس، SAT و ACT برگزار می‌شوند که اگر شرکت‌کنندگان در آن‌ها بتوانند در هر سه مبحث هوش، ریاضی و هندسه نمره کافی را کسب کنند، با توجه به نمره قبولی‌شان در یکی از دانشگاه‌ها پذیرفته خواهند شد. این آزمون‌ ها به‌صورت سالانه برگزار می‌شوند و افراد زیادی از کشورهای مختلف دنیا در آن‌ها شرکت می‌کنند تا بتوانند بیشترین نمره را بگیرند. امتحان یوس به دو زبان انگلیسی و ترکی برگزار می‌شود. شرکت‌ کنندگان در این آزمون‌ ها سخت تلاش می‌کنند تا بتوانند از رقبای خود پیشی گرفته و بالاترین امتیاز ممکن را دریافت کنند.

زمانی که امکان شرکت در این آزمون‌ها را ندارید و می‌خواهید از طریق سوابق تحصیلی خود وارد دانشگاه شوید، دیگر لازم نیست به زبان ترکی یا انگلیسی مسلط باشید؛ حتی امکان پذیرشتان در دانشگاه بدون مدرک زبان هم وجود دارد. کافی است دوره‌های مهارت زبانی دانشگاه را بگذرانید و در آزمون آن قبول شوید. مزیت دیگر تحصیل بدون کنکور در ترکیه، عدم پرداخت هزینه برای ثبت نام در آزمون‌های ورودی و کلاس‌های آمادگی آن است.

دانشگاه‌های ترکیه با شرط معدل

در حال حاضر دیگر آزمون یوس و SAT تنها راه ورود به دانشگاه‌های دولتی نیست و دانشجویان بسیاری از طریق شرط معدل در این دانشگاه‌ها پذیرفته شده‌اند. در ادامه لیست کاملی از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه که از طریق سوابق تحصیلی دانشجو جذب می‌کنند را برایتان آورده‌ایم.

دانشگاه‌های دولتی ترکیه با شرط معدل

در کشور ترکیه، چندین موسسه آموزشی عالی دولتی و معتبر وجود دارند که برای پذیرش دانشجویان خود، از روش شرط معدل استفاده می‌کنند. این دانشگاه‌ ها عبارت‌‌اند:

  • دانشگاه قاضی: این دانشگاه دولتی که در شهر آنکارا واقع شده، با داشتن رتبه 906 و رتبه داخلی 8، جزء بهترین دانشگاه‌ های ترکیه است. مدرک صادر شده از طرف این دانشگاه‌ در ایران معتبر بوده و برای افراد متقاضی رشته‌های علوم پزشکی، انتخاب مناسبی محسوب می‌شود. برای پذیرش بدون کنکور در رشته پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی به معدل 18 و دیگر رشته‌ها به معدل 17 و بالاتر نیاز دارید.
  • دانشگاه فنی خاورمیانه: این دانشگاه فنی دارای رتبه جهانی بی 501 تا 510 بوده و یکی از موسسات آموزش عالی برتر در ترکیه محسوب می‌شود. این دانشگاه در شهر آنکارا واقع است و برای تحصیل در آن لازم است به زبان انگلیسی مسلط باشید؛ زیرا زبان تدریس در آن انگلیسی بوده و دانشجویان باید یکی از گواهی‌های تافل، آیلتس یا PTE را داشته باشند یا در آزمون آمادگی انگلیسی دانشگاه نمره کافی را کسب کنند. اگر می‌خواهید در دانشگاه فنی خاورمیانه پذیرش بگیرید، باید معدل دیپلم 18 و بالاتر داشته باشید؛ همچنین پردیس این دانشگاه در قبرس شمالی نیز وجود دارد که با حداقل معدل 14 دانشجو می‌پذیرد.
  • دانشگاه ساکاریا: در دانشگاه ساکاریا رشته‌های مختلفی وجود دارد که دانشجویان با آزمون یا شرط معدل می‌توانند در آن‌ها پذیرفته شوند. در رشته‌های مهندسی و معماری شرط معدل 17 بوده و متقاضیان رشته‌های مقطع کاردانی نیز باید حداقل معدل 14 داشته باشند. به‌دلیل اینکه دروس دانشگاه ساکاریا به زبان ترکی تدریس می‌شوند، توصیه می‌شود برای دریافت مدرک آزمون تومر نیز اقدام کنید.
  • دانشگاه ارجیس: دانشگاه ارجیس در رده ده دانشگاه برتر علوم پزشکی ترکیه قرار دارد و مدرک آن نیز در وزارت بهداشت و علوم ایران تایید شده است. با معدل دیپلم 18 و بالاتر می‌توانید برای تحصیل در این دانشگاه درخواست دهید.

دانشگاه‌های مرسین، پاموک کاله، چانکایا و کوجالی نیز دانشگاه‌های دولتی دیگر در ترکیه هستند که از طریق شرط معدل نیز دانشجو می‌پذیرند.

دانشگاه‌ های خصوصی ترکیه با شرط معدل

از لحاظ شرایط پذیرش دانشگاه‌ های دولتی ترکیه و دانشگاه‌ های خصوصی تقریبا یکسان هستند و تنها در چند مورد خاص با یکدیگر تفاوت دارند. اصلی‌ترین تفاوت این دانشگاه‌ ها، زبان تدریس آن‌ها است؛ یعنی بیشتر مراکز آموزش عالی خصوصی ترکیه دروس خود را به زبان انگلیسی آموزش می‌دهند و دانشجویان باید مدرک زبان معتبری داشته باشند. مورد دیگر نیز، هزینه تحصیل است که در دانشگاه‌ های خصوصی بیشتر از دانشگاه‌ های دولتی است. برخی از معروف‌ترین مراکز آموزش عالی خصوصی در ترکیه شامل موارد زیر هستند:

  • دانشگاه سابانجی: دانشگاه سابانجی با داشتن رتبه 401 تا 500 جهانی، یکی از دانشگاه‌ های برتر ترکیه در زمینه علوم مهندسی کامپیوتر و MBA بوده و از طریق آزمون‌های یوس و SAT یا شرط معدل دانشجو می‌پذیرد. دانشجویان در این دانشگاه به زبان انگلیسی تحصیل می‌کنند.
  • دانشگاه آیدین: در این دانشگاه علوم پزشکی و مهندسی ارائه می‌شوند و زبان آن نیز انگلیسی و ترکی است؛ به همین دلیل داشتن مدرک زبان برای دانشجویان ضروری بوده و آن‌ها باید مدرک تومر با سطح C1 یا تافل با نمره 79 به دانشگاه ارائه دهند. لازم به ذکر است این دانشگاه توسط وزارت علوم ایران تایید نشده است.
  • دانشگاه باهچه شهیر: یکی از بهترین دانشگاه‌های خصوصی ترکیه، دانشگاه باهچه شهیر است. این دانشگاه در لیست مراکز آموزش عالی مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران قرار دارد و با شرط معدل 12 دانشجو می‌پذیرد.
  • دانشگاه یدی تپه: در این دانشگاه، دانشجویان به زبان انگلیسی تحصیل می‌کنند و مدرک آن نیز در ایران تاییدشده است.

از دیگر مراکز آموزش عالی ترکیه که بدون آزمون و با شرط معدل دانشجو می‌پذیرند، می‌توان به دانشگاه بیلگی، اوکان، مدیپول، گلیشیم، آلتین باش و آتیلیم اشاره کرد.

تحصیل در دانشگاه‌ های ترکیه بدون آزمون شامل چه رشته‌هایی می‌شود؟

تحصیل در ترکیه برای دانشجویان بین‌‌الملل از نظر رشته هیچ محدودیتی ندارد و متقاضیان در همه رشته‌های ارائه شده از سمت دانشگاه می‌توانند درخواست پذیرش خود را ثبت کنند؛ البته در شرایط پذیرش هر رشته تفاوت‌هایی وجود دارد. برای مثال شرط معدل برای رشته‌ های پزشکی، داروسازی و دندان‌ پزشکی با رشته‌ های مهندسی متفاوت است.

شرایط پذیرش دانشگاه‌ های ترکیه با شرط معدل

مهم‌ترین شرط برای پذیرش بدون کنکور متقاضیان در دانشگاه‌ های دولتی و خصوصی ترکیه، معدل و سوابق تحصیلی فرد است؛ یعنی این نمره جایگزین امتیاز در آزمون‌های ورودی می‌ شود. اگر نمره معدل دیپلم متقاضی به حد نصب تعیین شده از طرف مسئولین دانشگاه برسد، می‌تواند در رشته مورد نظرش ثبت نام کند. این حد نصاب حداقل 50 درصد کل معدل است (مثلا 10 نمره از 20 نمره) اما با توجه به نوع رشته، این میزان تغییر خواهد کرد.

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در ترکیه با شرط معدل

برای ثبت نام با سوابق تحصیلی در دانشگاه‌ های ترکیه، لازم است مدارک زیر را داشته باشید:

  • اصل مدرک دیپلم دبیرستان
  • نسخه ترجمه‌ شده مدرک دیپلم به زبان انگلیسی یا ترکی
  • ریز نمرات دوره دبیرستان به همراه ترجمه
  • گواهی معادل‌سازی دیپلم
  • پاسپورت به همراه کپی و ترجمه آن
  • عکس پرسنلی

در برخی از دانشگاه‌ ها ممکن است توصیه‌ نامه و انگیزه‌ نامه نیز درخواست شود. بعد از اینکه ثبت نام اولیه‌تان را انجام دادید و پذیرش شدید، باید به کنسول‌گری یا سفارت ترکیه در ایران مراجعه کرده و با ارائه مدارک زیر، درخواست ویزای تحصیلی کنید:

  • نامه پذیرش دانشگاه
  • اصل پاسپورت به همراه کپی صفحه اول
  • گواهی پزشکی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی تمکن مالی
  • فیش پرداخت شهریه

سوالات متداول

  1. حداقل معدل برای پزشکی ترکیه چقدر است؟ این موضوع بستگی به نوع دانشگاه دارد اما در اغلب مراکز آموزش عالی علوم پزشکی ترکیه، دانشجویان با معدل بالاتر از 18 بدون آزمون پذیرفته می‌شوند.
  2. دانشگاه‌ های بدون آزمون ترکیه کدامند؟ دانشگاه‌ های یدی تپه، سابانجی، آیدین، بیلگی، اوکان، مدیپول، ساکاریا، قاضی و ارجیس از دانشگاه‌ هایی هستند که علاوه‌بر پذیرش با آزمون، پذیرش با شرط معدل نیز دارند.

جهت اخذ فرصت مطالعاتی ، می توانید با کارشناسین ما در موسسه آرتا در ارتباط باشید .

سخن پایانی

بسیاری از دانشگاه‌ های ترکیه با شرط معدل دانشجو می‌پذیرند و این موضوع برای کسانی‌که نمی‌توانند در آزمون‌ های ورودی دانشگاه‌ ها شرکت کنند، بسیار خوب است. در این روش تنها لازم است معدلی مساوی یا بالاتر از حد نصاب کسب کنید. اگر متقاضی تحصیل در یکی از رشته‌های علوم پزشکی یا سایر رشته هستید و تمایلی به شرکت در آزمون یوس یا SAT ندارید، پذیرش با سوابق تحصیلی یک راه عالی برایتان محسوب می‌شود.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میلاد یوسفی
19 نوامبر 2023

ساعات فعالیت دانش آرتا

یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 صبح الی 6 بعد از ظهر آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد.
توجه داشته باشید موسسه در روزهای شنبه تعطیل می باشد.

×

 

به دانش آرتا خوش آمدید

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× WhatsApp