info@artaapplyabroad.com

PHONE

02128421819

09910026784

artaapply

artaapplyabroad

پیگیری پرونده

شرایط تحصیل در رشته پزشکی ترکیه

عنوان را به انگلیسی وارد کنید
0 دیدگاه
موضوع این نوشته را وارد کنید

کشور ترکیه کشوری مدرن و پیشرفته است که دانشگاه‌ های معتبری دارد. این کشور که پل ارتباط بین غرب و شرق است، هر سال تعداد‌ زیادی دانشجویان را جذب می‌کند. دانشگاه‌ های این کشور دارای اعتبار بین‌المللی هستند. ادامه تحصیل در رشته پزشکی گزینه‌ بسیار مهم و دوست داشتنی است. کنکور ورودی آن بسیار آسان‌تر از ایران بوده و تنوع بورسیه هم چشم‌گیر است. این کشور بهترین مقصد برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی محسوب می‌شود. در ادامه به شرایط تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه‌ های ترکیه پرداخته می‌شود.

جاب آفر

قدم به قدم از مشاوره تا اقامت همراهتان هستیم 

مهم‌ترین مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه

کشور ترکیه دارای دانشگاه‌ های معتبری است که مدرک آن در سراسر جهان معتبر است. ۱۵ دانشگاه ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار دارد. نزدیک بودن ترکیه به ایران، امکان رفت و آمد آسان پس از اخذ اقامت ترکیه، نزدیکی فرهنگ و آداب و رسوم ترکیه و ایران از بهترین مزایای تحصیل در ترکیه محسوب می‌شود. دانشجویانی که مدرک تحصیلی خود را دریافت می‌کنند، دارای کارت طبابت معتبر بین‌المللی هستند. موضوع مهم دیگر این است که با توجه به اینکه دروس رشته پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی ارائه می‌شود دانشجویان پس از فراغت از تحصیل می‌توانند در کشورهای اروپایی به کار مشغول شوند.

متقاضی ادامه تحصیل ترکیه باید شرایطی داشته باشد؟

افرادی که قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه را دارند، باید دیپلم داشته باشند و یا در سال آخر دبیرستان مشغول به تحصیل باشند. این داوطلبان باید در آزمون YOS که آزمون ورودی است شرکت کرده و نمره قبولی را به دست آورند. این آزمون در دو بخش است. بخش اول شامل سوالات دروس ریاضی، هندسه و هوش است‌. بخش دوم مربوط به سنجش در مورد میزان تسلط و توانایی فرد در مورد زبان ترکی است. نمرات زبان ترکی با A، B،C ارزیابی و اعلام می‌شود. داوطلب باید بتواند از این آزمون هم نمره مورد نیاز را کسب کند. چنانچه داوطلبی نتواند نمره مورد نیاز را به دست آورد، باید در دوره اجباری آموزش زبان ترکی را در یک دوره یک ساله سپری کند. پس از اتمام دوره یک ساله باید بار دیگر در آزمون شرکت کند تا بتواند وارد دانشگاه‌ های ترکیه شود.

دانشگاه‌ های ترکیه

این کشور توسعه یافته دارای دو دسته دانشگاه است که هر کدام دارای شرایط خاصی برای پذیرش هستند.

  • دانشگاه دولتی، که هزینه‌ های پایین‌تری دارند. علاوه بر شرط معدل بالا، متقاضی باید به زبان ترکی آشنایی کامل داشته باشد و قادر به سخن گفتن هم باشد.
  • دانشگاه‌ های خصوصی که از شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه در این مراکز آموزش عالی می‌توان آشنایی و تسلط بر زبان انگلیسی و پذیرش در آزمون SAT را نام برد.

دانشجویان در روند تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه باید به مدت یکسال در یک کالج ثبت نام کنند تا آمادگی کامل جهت شرکت در آزمون‌ های ورودی را کسب کرده و نمره خوبی به دست آورند. شرکت در کالج قبل از ورود به تمامی دانشگاه‌ ها برای کلیه دانشجویان لازم بوده و متقاضی تحصیل پزشکی باید ۱ سال این دوره کالج را سپری کند تا بتواند در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهد.

شرایط سنی تحصیل در رشته پزشکی

دانشگاه‌ های ترکیه برای دانشجویان هیچ گونه شرایط سنی در نظر نگرفته‌ اند. البته افراد کم سن شانس بیشتری برای پذیرش دارند. یعنی اگر دو دانشجو در یک شرایط کاملا یکسان قرار داشته باشند و نتایج آزمون‌ های آنها مساوی باشد، فرد جوان‌تر در اولویت انتخاب قرار دارد.

شرط معدل برای پذیرش پزشکی ترکیه

یکی از مهم‌ترین موضوعات که در تحصیل پزشکی در ترکیه دارای اهمیت زیادی است، داشتن معدل بالا و مرتبط با رشته انتخابی است. اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌ های دولتی را دارید، معدل داوطلب باید، ۸۰ درصد از نمره دیپلم باشد. یعنی حدود ۱۸ به بالا که فرد باید بتواند کسب کند. اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌ های خصوصی را دارد، شرایط کمی آسان‌تر خواهد بود. در دانشگاه‌ های خصوصی شرط معدل ۱۵ به بالا است.

بهترین دانشگاه‌ های پزشکی ترکیه

افرادی که قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی دارند، همواره به دنبال ورود به بهترین دانشگاه هستند. علاوه بر این افرادی که از دانشگاه‌ های معتبر فارغ‌التحصیل شده باشند، شرایط شغل یابی خیلی بهتری دارند. اصلی ترین‌ اختلاف ادامه تحصیل در رشته‌ های دولتی و خصوصی سطح هزینه‌ ها می‌باشد.‌ هزینه تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه در دانشگاه‌ های دولتی چندان بالا نبوده و برعکس این هزینه‌ ها در دانشگاه‌ های خصوصی بسیار بیشتر از دانشگاه‌ های دولتی است.‌

مدارک اصلی برای پذیرش در رشته پزشکی در ترکیه

داوطلبانی که اقدام به تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه‌ های ترکیه می‌کنند، باید ابتدا مدارک زیر را بررسی و آماده کنند. مدارک مورد نیاز شامل موارد زیر است:

  • فرم درخواست که به صورت کاملا درست پر شده باشد.
  • مدرک دیپلم
  • داشتن مدارک مربوط به تسلط بر زبان انگلیسی
  • تمکن مالی برای تامین هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه
  • فیش پرداختی درخواست تحصیل پزشکی در ترکیه از حدود ۴۰ دلار به بالا
  • داشتن نمرات قبولی آزمون‌ های ورودی رشته پزشکی

مدرک زبان برای تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه‌ های ترکیه

دروس رشته پزشکی در کشور ترکیه به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی ارائه می‌شود. هر داوطلب طبق انتخاب زبان مورد علاقه خود، باید به آن تسلط داشته باشد. اگر داوطلب قصد ادامه تحصیل به زبان ترکی دارد، باید به زبان ترکی مسلط باشد، اگر زبان انگلیسی را برای ادامه تحصیل رشته پزشکی‌ را انتخاب کرده باشد، باید به زبان انگلیسی آشنایی کامل داشته باشد. مدرک زبان مورد نیاز برای زبان ترکی تومر بوده و مدرک مورد نیاز برای انگلیسی آیلتس و تافل است. هر دانشگاه دارای شرایط خاصی است که هر داوطلب باید قبل از اقدام به تحصیل تمام شرایط را به خوبی بررسی کرده و سپس دست به کار شود. نمرات مورد قبول در آیلتس  ۶.۵، تافل ۸۰ و گواهینامه تومر برای زبان ترکی c1 است.

تحصیل رشته پزشکی بدون مدرک زبان در دانشگاه‌ های ترکیه

افرادی که دارای سطح زبان خوب و قابل قبولی هستند، می‌توانند بدون شرکت در آزمون‌ های زبان وارد دانشگاه‌ های ترکیه شوند. اگر داوطلبی ادامه تحصیل به زبان انگلیسی را انتخاب کند و بتواند ثابت کند که مدرک دیپلم او به زبان انگلیسی بوده، او قادر است بدون شرکت در آزمون‌ های تافل و آیلتس ادامه تحصیل دهد. اگر این فرد به مدت سه سال در یک کشور انگلیسی زبان زندگی کرده باشد و بتواند به راحتی انگلیسی صحبت کند، هیچ‌ گونه مانعی برای ورود به دانشگاه‌ های ترکیه ندارد. برای مدرک زبان ترکی هم اگر داوطلبی به مدت سه سال در ترکیه زندگی کرده باشد، به راحتی می‌تواند وارد دانشگاه‌ هایی شود که دروس رشته پزشکی را به ترکی ارائه می‌دهند.

اعتبار مدارک پزشکی ترکیه در ایران

اغلب متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی در کشور ترکیه نگران این موضوع هستند که آیا مدرک آنها در داخل ایران پذیرفته می‌شود. تعدادی از دانشگاه‌ های ترکیه مورد قبول وزارت بهداشت ایران قرار دارد، اما بهتر است دانشجویان قبل از ادامه تحصیل در رشته پزشکی کشور ترکیه مبادرت به شناسایی دانشگاه‌ های مورد پذیرش وزارت بهداشت ایران کنند.

مخارج تحصیل پزشکی در ترکیه

از اصلی‌ترین نگرانی‌ های دانشجویان رشته پزشکی در ترکیه تامین مخارج آن است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌ های دولتی با دانشگاه‌ های خصوصی تفاوت بسیاری دارد. هزینه‌های تحصیل در هر دانشگاه به شرح زیر است.

شهریه دانشگاه‌ های دولتی ترکیه

متقاضیان ورود به دانشگاه‌ های دولتی فقط نیازمند قبولی در این دانشگاه‌ ها هستند. گرفتن پذیرش در دانشگاه‌ های دولتی بسیار سخت و دشوار خواهد بود. دانشجویان پس از کسب نمره قبولی YOS در دانشگاه‌ های دولتی مشغول به تحصیل می‌شوند. شهریه تحصیل در رشته پزشکی ترکیه در دانشگاه‌ های دولتی حدود ۲۵۰ تا ۱۵۰۰ دلار است که مبلغ ناچیزی است.

شهریه دانشگاه‌ های خصوصی

با عنایت به اینکه پذیرش در دانشگاه‌ های دولتی بسیار سخت خواهد بود، دانشگاه‌ های خصوصی شرایط پذیرش را آسان‌تر کرده‌اند. هزینه تحصیل در دانشگاه‌‌ های خصوصی ترکیه در مقابل دیگر دانشگاه‌ های جهان کمتر است. دانشگاه‌ های خصوصی متنوع و فراوان هستند. هزینه تحصیل در دانشگاه‌ های خصوصی ۱۰ تا ۲۵ هزار دلار است.

بورسیه دانشگاه‌ های ترکیه

برای دادن بورسیه تحصیلی به دانشجو شرایط و ضوابطی حاکم است. افرادی که در آزمون YOS به نمره خوبی دست پیدا کنند، وارد دانشگاه دولتی خواهند شد. دانشجویانی که در دو سال اول تحصیل نمرات خوبی بگیرند از بورسیه تحصیلی برخوردار خواهند شد. اگر فردی بتواند بورسیه دریافت کند، از مجوز کار هم برخوردار شده و تمامی هزینه‌ های خودش را تامین خواهد کرد. افرادی که معدل بالای ۱۸ و نمره زبان بالایی داشته باشند، در اولویت بورسیه قرار دارند. در چند سال اخیر دولت ترکیه خوابگاه رایگان در اختیار دانشجویان دولتی قرار داده است که موجب ایجاد انگیزه در داوطلبان تحصیل پزشکی در ترکیه شده است.

چرا تحصیل پزشکی در ترکیه را انتخاب کنیم؟

ترکیه که کشوری فرا قاره‌ای محسوب می‌شود، در حقیقت متعلق به هر دو قاره آسیا و اروپا است. این کشور از شرق با ایران همسایه بوده و همین نزدیکی جغرافیایی، باعث محبوبیت این کشور، بین دانشجویان ایرانی شده است. از طرف دیگر هزینه زندگی نسبتاً ارزان، وجود دانشگاه‌ های بین المللی شناخته شده و امکان ورود به بازار کار پس از فراغت از تحصیل نیز جمهوری ترکیه را تبدیل به انتخابی طلایی در میان دانشجویان بین المللی کرده است.

کشور ترکیه که به دلیل فرهنگ خاص، تاریخ، زیبایی‌های طبیعی، مهمان نوازی مردم و جذب توریست معروف شده، امکان تحصیل در سرزمینی چند ملیتی و در دانشگاه‌ هایی با کیفیت و سطح علمی بالا، را برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور خود را دارند، فراهم کرده است. برتری ترکیه، به این نکات محدود نمی‌شود و امتیازات مهمی مانند شهریه مناسب دانشگاه‌ ها و امکان دریافت آسان ویزای دانشجویی را نیز باید در نظر داشت.

سخن پایانی

کشور توسعه یافته و مدرن ترکیه هر سال تعدادی زیادی دانشجو را از کشورهای همسایه به ویژه ایران جذب کرده است. دانشگاه‌ های این کشور دارای اعتبار بین المللی هستند این کشور اوراسیایی مقصد تحصیلی بسیاری از دانشجویان رشته پزشکی است. ورود به دانشگاه ترکیه دارای شرایطی است. گذراندن آزمون‌های ورودی، تسلط به زبان ترکی و انگلیسی از مهم‌ترین ضوابط پذیرش دانشجوی رشته پزشکی است. دانشجویانی که وارد دانشگاه‌های دولتی می‌شوند، هزینه‌ های چندانی ندارند اما پذیرفته شدگان دانشگاه‌های خصوصی باید سالیانه حدود ۱۰ تا ۲۵ هزار دلار پرداخت کنند. مدارک دانشگاه‌ های ترکیه در داخل ایران و وزارت بهداشت ایران مورد پذیرش قرار می‌گیرد. بهتر است داوطلبان رشته پزشکی دانشگاه‌ های ترکیه تمامی شرایط داوطلبان را بررسی کرده و سپس اقدام کنند.‌

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میلاد یوسفی
21 نوامبر 2023

ساعات فعالیت دانش آرتا

یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 صبح الی 6 بعد از ظهر آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد.
توجه داشته باشید موسسه در روزهای شنبه تعطیل می باشد.

×

 

به دانش آرتا خوش آمدید

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× WhatsApp