info@artaapplyabroad.com

PHONE

02128421819

09910026784

artaapply

artaapplyabroad

پیگیری پرونده

دنکلیک یا معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه چگونه است؟

عنوان را به انگلیسی وارد کنید
0 دیدگاه
موضوع این نوشته را وارد کنید

اکثر افرادی که از ایران به کشور ترکیه مهاجرت می‌کنند به قصد ادامه تحصیل یا استخدام می‌روند. اما سوال اینجاست که آیا کشور ترکیه مدرک تحصیلی اخذ شده در ایران را قبول می‌کند یا خیر؟! پاسخ این سوال خیر است. حتی اگر از برترین مدرسه دنیا مدرک گرفته باشید نمی‌توانید در ترکیه ادامه تحصیل بدهید‌؛ اما نگران نباشید! با دنکلیک یا معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه می‌توانید به تحصیل خود در ترکیه ادامه دهید. ما در مطلب امروز قصد داریم در این مورد اطلاعاتی ارائه کنیم تا بیشتر با آن آشنا شوید؛ پس اگر قصد مهاجرت به ترکیه و ادامه تحصیل در آن را دارید مطلب امروز را از دست ندهید.

دنکلیک یا معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه چیست؟

دنکلیک ترکیه به فرآیند معادل سازی مدارک تحصیلی دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی برای نام نویسی در مقطع لیسانس در دانشگاه‌ های ترکیه می‌گویند. تطبیق مدارک از مقطع ابتدایی تا دبیرستان توسط وزارت آموزش و پرورش ترکیه صورت می‌گیرد و مدارک دانشگاهی تحت نظر سازمان آموزش عالی (YOK) تطبیق داده می‌شود.

از آنجا که باید ۱۲ سال در نظام آموزشی ترکیه تحصیل کرد، اگر تحصیل کرده نظام قدیم هستید لازم است مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی را ارائه کنید. برای تبدیل مدارک تحصیلی ۱۲ ساله مدرسه خود باید توجه داشته باشید در صورتی که در نظام جدید تحصیل کردید باید مدارک و ریز نمرات پایه ۱۲ را ارائه دهید.

اهمیت دنکلیک کردن مدارک در ترکیه

برای ادامه تحصیل در کشور ترکیه باید به معادل سازی مدارک در ترکیه پرداخت در غیر این صورت با مشکلات زیر مواجه می‌شوید:

  • اگر مدارک خود را دنکلیک نکنید نمی‌توانید در ادارات و شرکت‌ های خصوصی و دولتی کار پیدا کنید.
  • قادر به گرفتن پذیرش و اخذ مدارک اشتغال به تحصیل از دانشگاه نخواهید بود.
  • اگر فارغ‌التحصیلان رشته‌ های مهندسی مدارک خود را معادل سازی نکنند امکان ثبت نام در اتاق مهندسان را ندارند و قادر به امضای پروژه‌ ها نیستند.
  • فارغ‌التحصیلان رشته‌ های پزشکی و دندانپزشکی هم بدون تطبیق واحدها نمی‌توانند مشغول به کار شوند و مطبی برای خود تاسیس کنند؛ آنها همچنین لازم است از وزارت بهداشت مجوز داشته باشند. داروسازان بدون این مدارک قادر به باز کردن داروخانه نیستند.

مراحل معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه چیست؟

برای اینکه بتوانید راحت تر گواهی معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه را بگیرید بهتر است از کنسولگری یا سفارت ترکیه در کشور متقاضی اقدام کنید؛ چرا که آنها از تطبیق مدارک مطلع هستند و شما می‌توانید سریع‌تر مدارک خود را برای ثبت نام تحویل بگیرید.

برای این منظور با مدارک اصلی تحصیلی که ممهور شده است به دفتر مشاوره تحصیلی سفارت جمهوری ترکیه در تهران بروید. آنها بعد از مشاهده درخواست شما به ارزیابی مدارک می‌پردازند و در صورت نبود مشکل، گواهی معادل سازی را صادر می‌کنند.

مدارک لازم برای دنکلیک کردن مدارک در ترکیه

هم اکنون گواهی معادل سازی یکی از اصلی‌ترین مدرک مورد نیاز برای ثبت نام دوره کارشناسی در ترکیه است؛ از این رو متقاضیان باید در هنگام تهیه مدارک و دریافت آن دقت کنند؛ البته معمولا دانشگاه‌ های ترکیه به دانشجویان فرصت کافی می‌دهند تا اگر فرایند دریافت مدارک معادل سازی طولانی شد بتوانند مدارک را ارائه دهند. برای اینکه ثبت نام معتبر باشد نهایت تا سه ماه بعد از ثبت نام، حکم معادل سازی را به واحد آموزش دانشگاه تحویل دهید.

لازم به ذکر است که در زمان ثبت نام، کارکنان دفتر دانشجویی بین‌المللی به بررسی و کپی مدرک دیپلم و ترجمه اصلی آن می‌پردازند و بعد از بررسی و کپی آنها، مدارک اصلی را به شما بر می‌گردانند. از جمله مدارک لازم برای دنکلیک ترکیه عبارتند از:

  • اصل مدرک تحصیلی خود ( لیسانس، فوق لیسانس یا دکتری) یا کپی برابر اصل آن
  • ترجمه رسمی مدرک تحصیلی خود به زبان ترکی استانبولی
  • عکس پاسپورتی از داوطلب
  • کپی مدرک دانشگاهی و ترجمه آنها
  • کارت اقامت ترکیه یا برگه وقت ملاقات (راندوو)
  • اصل و کپی پاسپورت
  • پر کردن برگه مخصوص دنکلیک
  • فیش واریزی مبلغ تطبیق مدارک

نحوه معادل سازی مدارک در ترکیه در مقاطع مختلف چگونه است؟

برای اینکه امور تطبیق مدارک تحصیلی انجام شود از سیستم وقت قبلی (راندوو) کمک می‌گیرند. بعد از آن باید نمره قبولی را در امتحانات مربوطه بگیرید. معادل سازی مدارک تا مقاطع مختلف به شرح زیر است:

معادل‌ سازی مدارک تا مقطع دیپلم

برای تحصیل در مدارس ترکیه باید مدارک و ریز نمرات مقاطع تحصیلی خود را معادل‌ سازی کنید. برای این منظور به روش زیر عمل کنید:

  1. نیازی نیست به معادل‌ سازی مدارک در ترکیه بپردازید.
  2. تنها کافی است ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی را ارائه کنید.
  3. برای اینکه ریز نمرات تایید شود به اداره آموزش و پرورش محل زندگی خود در ترکیه بروید.

در صورتی که قصد دارید از مقطع پیش‌ دانشگاهی در دانشگاه‌‌ های ترکیه تحصیل کنید باید طبق شیوه زیر پیش بروید :

  1. برای اخذ پذیرش به دنکلیک نیاز نیست.
  2. دنکلیک مدارک بعد از ثبت نام لازم است.
  3. علاوه بر ارائه ریز نمرات باید به معادل سازی مدرک دیپلم اقدام کنید. در صورت داشتن مدرک دیپلم و پیش‌ دانشگاهی باید ریز نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی را ارائه کرده و هر دو مدرک را معادل سازی کنید.
  4. لازم است اقدام به ترجمه مدارک در ایران کنید تا مدارک در وزارت خارجه تایید شود.
  5. بعد از تایید مدارک باید آنها را به کنسولگری ترکیه تحویل دهید.

معادل‌ سازی مدارک دانشگاهی (رشته‌ های پزشکی)

اگر رشته تحصیلی شما مربوط به پزشکی و دندانپزشکی و … است برای ادامه تحصیل در کشور ترکیه باید برای معادل سازی مدارک روش دیگری را پیش بگیرید که به قرار زیر است:

  1. ابتدا باید اقدام به ترجمه مدارک (دانشگاهی و اقامتی) کرده تا در کنسولگری ترکیه تایید شود.
  2. به منظور معادل‌ سازی مدارک در ترکیه باید در آزمون STS شرکت کنید. این آزمون یکی از مهم‌ترین آزمون‌ های ترکیه محسوب می‌شود که قبولی در آن برای ادامه تحصیل در رشته‌ های پزشکی لازم است. آزمون STS نوعی آزمون تعیین سطح برای پزشکان، دندانپزشکان و داروسازان است.
  3. حداقل نمره قبولی در آزمون STS چهل از صد است. در صورت اخذ نکردن نمره قبولی، مدارک شما برای دنکلیک ترکیه رد می‌شود.
  4. معمولا در عرض یک ماه مدارک تایید می‌شود ولی گاهی ممکن است تایید مدارک بین 3 تا 6 ماه هم طول بکشد.

معادل‌ سازی مدارک دانشگاهی (رشته‌ های غیر پزشکی)

اگر فارغ‌ التحصیل یکی از رشته‌ های غیر پزشکی هستید برای ادامه تحصیل و معادل سازی مدارک در ترکیه، باید طبق شیوه زیر عمل کنید:

  1. برای اینکه بتوانید در ترکیه در رشته‌ های غیرپزشکی ادامه تحصیل دهید به معادل‌ سازی مدارک نیازی ندارید؛ اما برای تحصیل و اشتغال نیاز است «مدرک ارزشیابی» داشته باشید.
  2. برای دریافت مدرک ارزشیابی لازم است ابتدا از یکی از دانشگاه‌ های ترکیه، پذیرش بگیرید.
  3. بعد از دریافت پذیرش از دانشگاه، سازمان yok به اخذ و ارزشیابی مدارک تحصیلی شما اقدام می‌کند.
  4. کسانی که قصد ادامه تحصیل به صورت مجازی و غیرحضوری دارند نیازی به مدرک ارزشیابی ندارند.
  5. رشته‌ های مهندسی و معماری ملزم به شرکت در آزمون STS-2 هستند.
  6. معلمان باید در آزمون KPSS شرکت کرده و حداقل نمره 50 را از 100 کسب کنند و سپس شروع به معادل سازی مدارک کنند.
جاب آفر

قدم به قدم از مشاوره تا اقامت همراهتان هستیم 

نحوه دریافت نتیجه دنکلیک مدارک به چه صورت است؟

بعد از اینکه مدارک خود را برای معادل سازی ارائه کردید باید در زمان مشخص شده در فرم به رزرو معادل بپردازید. در این زمان باید همراه خود مدارک جلسه، پاسپورت و مدارک مربوط به اجازه اقامت دانشجویی خود را داشته باشید. بعد از اینکه درخواست معادل سازی تایید شد، می‌‌توانید از نتایج یک گواهی معادل سازی مطلع شوید. پس از اخذ گواهی معادل، همه مدارک ارسال شده را بررسی کنید.

وقتی  گواهی معادل سازی را دریافت کردید، آن را با همه مدارک مورد نیاز به منبع دانشجویی دانشگاه مربوطه ارائه کنید. اگر همه مدارک به منابع دانشجویی ارسال نشده باشد ثبت نام‌تان انجام نمی‌شود و به شما خبر عدم ثبت نام داده می‌شود. از آنجا که زمان اهمیت بسیاری دارد حتما بعد از اخذ مدرک، معادل آنها را هر چه سریع‌تر به دانشگاه مورد نظر ارسال کنید.

اگر کارت خوابگاه ندارید، می‌توانید در زمان درخواست برای دانشگاه یک گواهی معادل سازی موقت بگیرید تا در زمان مناسب گواهی معادل دائمی را دریافت کنید. پس از آن می‌توانید مجوز اقامت دانشجویی در ترکیه را بگیرید.

نکات مهم در معادل سازی مدرک تحصیلی

داوطلبان ادامه تحصیل در دوره کارشناسی در دانشگاه‌های ترکیه باید دست کم تا سه ماه، مدارک معادل‌ سازی مدرک تحصیلی در ترکیه را به دانشگاه ارائه کنند. البته بعضی از دانشگاه‌های ترکیه هستند که بعد از پذیرش دانشجویان فرصت بیشتری برای ارائه مدارک می‌طلبند. برای اینکه فرآیند همسان سازی مدارک کامل شود، لازم است قبل از انتخاب مرکز معادل سازی مورد نیاز، همه اطلاعات آموزشی و شخصی خود را وارد کنید.

همان گونه که اشاره شد در صورت ادامه تحصیل در دبیرستان‌های ترکیه به گواهی معادل سازی نیاز ندارید. اگر فارغ‌ التحصیل مقطع لیسانس یا فوق لیسانس در خارج از ترکیه هستید لازم نیست گواهینامه معادل سازی بگیرید؛ زیرا تایید آن به وسیله شورای آموزش عالی ترکیه (YÖK) صورت می‌گیرد.

در صورت اقامت و تحصیل در استانبول ترکیه موفق به اخذ گواهی معادل سازی آن از موسسه ملی سیاست آموزشی دانشگاه‌های تابعه استانبول می‌شوید.

سخن پایانی

در سال‌ های اخیر مهاجرت به ترکیه افزایش پیدا کرده است. بسیاری از مهاجران هدف از مهاجرت را ادامه تحصیل در آن بیان می‌کنند. از آنجا که کشور ترکیه مدارک تحصیلی کسب شده در کشورهای دیگر را به رسمیت نمی‌شناسد لازم است افرادی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند اقدام به معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه کنند. ما در مطلب امروز سعی کردیم شما را با نحوه معادل سازی مدارک آشنا کنیم. اگر نیازمند به اطلاعات بیشتری هستید با کارشناسان ما ارتباط بگیرید تا در این امر راهنمایی‌تان کنند.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میلاد یوسفی
20 نوامبر 2023

ساعات فعالیت دانش آرتا

یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 صبح الی 6 بعد از ظهر آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد.
توجه داشته باشید موسسه در روزهای شنبه تعطیل می باشد.

×

 

به دانش آرتا خوش آمدید

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× WhatsApp