info@artaapplyabroad.com

PHONE

02128421819

09910026784

artaapply

artaapplyabroad

پیگیری پرونده

بررسی نحوه معادل سازی مدارک تحصیلی در کانادا

عنوان را به انگلیسی وارد کنید
0 دیدگاه
موضوع این نوشته را وارد کنید
Educational qualifications in Canada

کانادا کشوری است که مقصد مهاجران زیادی است. بسیاری از افرادی که به نیت ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت می‌کنند، می‌دانند که کیفیت تحصیل در آن بسیار عالی است. بسیاری از دانشجویان بین‌المللی نیز این کشور را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند؛ اما افرادی که برای تحصیل در دانشگاه‌ های این کشور رهسپار این دیار می‌شوند باید شرایط خاصی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین شرایط آن، معادل سازی مدارک تحصیلی در کانادا است. ما در مطلب امروز قصد داریم در مورد ارزیابی و معادل سازی مدارک تحصیلی برای مهاجران به کانادا اطلاعات کامل‌تری را به شما ارائه کنیم؛ پس همراه ما باشید.

جاب آفر

قدم به قدم از مشاوره تا اقامت همراهتان هستیم 

هدف از معادل سازی مدارک تحصیلی در کانادا

در پاسخ به این سوال که چرا معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا اهمیت دارد؟ دلایل متعددی وجود دارد. یکی از آنها این است که امکان ورود به بازار کار یا ادامه تحصیل برای اشخاصی فراهم شود که مدرک تحصیلی خود را در خارج از کانادا گرفته‌اند. کارفرمایان و موسسات آموزشی کانادایی با تعیین معادل مدارک تحصیلی خارجی به بررسی مهارت‌ها و دانش افراد با تحصیلات بین‌المللی می‌پردازند و می‌توانند راحت‌تر تصمیم بگیرند که با استخدام یا ادامه تحصیل آنها موافقت کنند یا خیر. این امر این امکان را فراهم می‌کند که افراد زیادی با زمینه‌های مختلف تحصیلی  در بازار کار و موسسات آموزشی کانادا حاضر شوند.

دلیل دیگر معادل سازی مدارک تحصیلی در کانادا این است که از این طریق، استانداردها و کیفیت آموزش در این کشور حفظ می‌شود. به این ترتیب که با ارزیابی کردن مدارک تحصیلی افراد خارجی، موسسات آموزشی و ارگان‌های نظارتی کانادایی مطمئن می‌شوند که به حفظ استانداردهای سیستم آموزشی خود پرداخته‌اند و افراد مدارک خود را با مدارک معادل با همان استانداردها تطبیق می‌دهند.

کدام ویزا نیاز به معادل سازی مدرک تحصیلی کانادا برای مهاجران دارد؟

افرادی که قصد اخذ ویزای کانادا با هر روشی را دارند لازم است مدارک تحصیلی معادل سازی شده را مورد استفاده قرار دهند. آنها بدون داشتن این مدارک نمی‌توانند ویزا بگیرند. از جمله این مجوزها عبارتند از:

  • ویزای نیروی ماهر فدرال کانادا (Federal Skilled Worker)
  • مجوز کار در کانادا (Work Permit)
  • ویزای ورود فوری در کانادا (Express Entry)

چه رشته هایی به معادل سازی مدارک تحصیلی کانادا احتیاج دارند؟

افرادی که قصد ادامه تحصیل دارند یا می‌خواهند ویزای کارگر ماهر فدرال در کانادا را اخذ کرده و در کانادا اقامت کنند، اول باید اطلاع داشته باشند که برای مهاجرت چه رشته‌هایی به ارزیابی و معادل سازی مدرک نیاز دارند. آنها با علم به این موضوع باید در رشته‌هایی تحصیل یا کار کنند که مدارک آن ارزشیابی شده باشد.

این افراد باید رشته‌های کشور خود را مورد بررسی قرار دهند و رشته‌های تحصیلی انتخاب کنند که قابل معادل سازی مدرک تحصیلی کانادا باشند؛ چرا که این رشته‌ها در کشورهای مختلف، متفاوت است. مطابق با تحقیقات انجام گرفته اکثر رشته‌های فنی و مهندسی، دندان پزشکی، پزشکی، دامپزشکی و علوم به معادل سازی مدرک دانشگاهی نیاز دارند. این رشته‌ها بهترین رشته‌های تخصصی برای مهاجرت به کانادا هستند؛ از این رو باید به سنجش توانایی‌های افراد مطابق با معیارهای استانداردهای آموزشی و تخصصی کانادا پرداخت.

جاب آفر

قدم به قدم از مشاوره تا اقامت همراهتان هستیم 

روش های مختلف معادل سازی مدارک تحصیلی کانادا

برای معادل سازی مدارک تحصیلی کانادا می‌توان از روش‌های زیر کمک گرفت:

  1. به مراکز معتبر ترجمه و اعتبارسنجی مدارک مراجعه شود: در کانادا، مراکز تحصیلی و ادارات دولتی موجود هستند که مدارک تحصیلی خارجی را ترجمه و اعتبارسنجی می‌کنند. در این مراکز معمولا از متخصصینی کمک می‌گیرند که در نحوه تعیین معادل مدارک تحصیلی در کانادا تبحر دارند.
  2. به دفاتر تحصیلات عالی کانادا مراجعه شود: در برخی از موسسات آموزشی کانادا دفاتری وجود دارد که معادل مدارک تحصیلی خارجی را ارائه می‌کنند. با مراجعه به این دفاتر می‌توان، مدارک خود را ارائه کرده و با کمک آنها مدرک معادل آن را تعیین کنید.
  3. از سیستم معادل سازی مدارک تحصیلی کانادا کمک بگیرید: در کانادا یک سیستم معادل سازی مدارک تحصیلی وجود دارد که به  “مرجع معادل سازی تحصیلات عالی کانادا” (WES) معروف است. با این مرجع معمولا معادل مدارک تحصیلی خارجی در کانادا ارائه می‌شود. برای اینکه بتوانید از این سیستم بهره ببرید لازم است به وب سایت WES مراجعه کرده و طبق دستورالعمل‌های آن پیش بروید.

برای معادل‌ سازی مدارک تحصیلی در کانادا هزینه‌ هایی صرف می‌شود که با توجه به نوع مدرک تحصیلی و موارد دیگر متفاوت است.

شرایط معادل سازی مدارک تحصیلی کانادا

اگر چه شرایط معادل سازی مدارک تحصیلی در کشورهای مختلف متفاوت است؛ اما به طور کلی نحوه معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا و بسیاری از کشورهای دیگر مانند هم است. برای ارزیابی و معادل سازی مدارک تحصیلی برای مهاجران به کانادا ابتدا از تمام مدارک تحصیلی، ریز نمرات و مدارک حرفه‌ای کپی گرفته می‌شود.

بعد از کپی کردن مدارک به زبان کشور مقصد ترجمه می‌شوند. کپی و ترجمه مدارک تحصیلی را می‌توانید به آژانس‌های معادل سازی مدرک تحصیلی کانادا بسپارید و تا زمان پاسخ دادن آنها منتظر باشید؛ همچنین می‌توانید این کار را در کشور مقصد انجام دهید. به این صورت که بعد از وارد شدن به کشور مورد نظر به شرکت‌ها یا موسسات قانونی که مسئول انجام این کار هستند مراجعه کنید؛ سپس بعد از اینکه هزینه معادل سازی مدرک در کانادا را با کارت اعتباری پرداخت کردید، صلاحیت تحصیلی شما مورد بررسی و سنجش قرار می‌گیرد.

توصیه می‌کنیم با هر روشی که مدارک  تحصیلی خود را ارزیابی می‌کنید از مشاور تحصیلی باتجربه کمک بطلبید. از معروف‌ ترین انجمن‌ های نمایشگاه‌ های علمی کانادا، سازمان WES کانادا به شمار می‌رود. مدارکی که توسط این سازمان تایید می‌شوند اعتبار ۵ ساله دارند. بعد از اینکه اعتبار آن تمام شد، می‌توان با پرداخت هزینه اقدام به تمدید اعتبار مدارک خود کرد.

قوانین جدید معادل سازی مدرک  تحصیلی در کانادا

با گذر زمان در همه کشورها، قوانین مهاجرتی جدید معادل سازی مدرک تحصیلی وضع می‌شود. از ماه نوامبر ۲۰۲۰ در کشور کانادا قوانین جدیدی در زمینه تایید و معادل سازی مدارک تحصیلی وضع شده است. از جمله مهم‌ترین قوانین آن به می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- تنها آخرین مدرک تحصیلی افراد، ارزیابی و معادل سازی می‌شوند. به علت اینکه بررسی مدارک تحصیلی مقاطع پایین‌تر، وقت گیر است این مدارک بررسی نمی‌شوند.

2-  نیازی نیست مدارک اتباع خارجی که در دانشگاه‌های کانادا مدرک گرفته‌اند، معادل سازی شوند.

3-  لازم نیست مدارک صادر شده از دانشگاه‌های فرانسوی زبان ترجمه شوند و می‌توان آنها را به صورت زبان اصلی ارزیابی کرد.

4- اگر فردی بخواهد مدرک تحصیلی در کانادا را برای ایرانیان معادل سازی کند و به ارائه مدرک ECA پرداخته و همسر فرد هم دارای مدارک تحصیلی ECA باشد از امتیاز اضافی برخوردار می‌شود. در این صورت او شانس بیشتری برای دریافت اقامت کانادا خواهد داشت.

مزایای معادل سازی مدارک تحصیلی در کانادا چیست؟

وقتی فردی دارای مدارک معادل سازی شده باشد، مشخص می‌شود که او نیاز به آموزش، کسب تجربه یا تحصیلات اضافی که با رشته شغلی او مرتبط باشد را دارد یا خیر.  معادل سازی مدارک تحصیلی برای کانادا مزایای زیادی دارد که به قرار زیر هستند:

  • کارفرمایان با بررسی معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا می‌توانند میزان مهارت و تخصص افراد را تشخیص دهند. با ثابت شدن لیاقت و میزان مهارت افراد با این مدارک، کارفرمایان تصمیم می‌گیرند این افراد را برای کار استخدام کنند.
  • با استفاده از مدرک معادل سازی، آخرین مدرک تحصیلی فرد به دانشگاه های کشور کانادا ارائه می‌شود و فرد مجالی می‌یابد تا در مقاطع بالاتر در این کشور تحصیل کند.
  • این سند، نشان دهنده این است که مدارک تحصیلی شخص با استانداردهای کاری و تحصیلی کانادا مطابقت دارد یا نه.
  • افراد با کسب این مدارک می‌توانند شغلی پیدا کنند که مطابق با شرایط آنها و میزان تحصیلاتی باشد که در کشور خود کسب کرده‌اند.
  • دانشجویان با کمک ارزیابی مدارک تحصیلی کانادا این فرصت را پیدا می‌کنند که امتیاز لازم برای مهاجرت به کشور کانادا را دریافت کنند.

هزینه معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا

پروسه معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا برای ایرانیان با پرداخت هزینه همراه است. بخشی از آن به هزینه ترجمه مربوط می‌شود و به اصل سازی مدارک و رفت‌وآمد توسط متقاضی بر می‌گردد. پرداخت این هزینه‌ها به صورت مستقیم انجام می شود. با توجه به اینکه از روش‌های مختلفی می‌توان برای معادل سازی مدرک تحصیلی کانادا استفاده کرد. میزان هزینه و مدت زمان لازم جهت معادل سازی مدارک تحصیلی در کانادا در روش‌های مختلف با هم تفاوت دارد. مدت زمان لازم برای روش‌های مختلف طبق موارد زیر است:

  • در صورت استفاده از خدمات آموزش جهانی بین ۳۵ روز کاری تا ۳ ماه زمان برای پروسه معادل‌ سازی مدرک نیاز است.
  • اگر از سیستم ارزیابی صلاحیت‌ های بین‌ المللی استفاده شود ۲۳ هفته زمان می‌برد.
  • در صورت استفاده از سیستم ارزیابی مدارک برای معادل سازی تقریبا به ۲۰ روز زمان لازم است.
  • اگر از سرویس آموزش مقایسه‌‌ای یا WES استفاده شود به حدود ۹۰ روز برای تکمیل فرایند معادل سازی  نیاز دارید.

در ضمن پرداخت برخی از هزینه‌ها با کارت اعتباری بین‌المللی و در حین فرآیند معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا برای ایرانیان صورت می‌گیرد. هزینه‌هایی که با کارت بانکی پرداخت می‌شود عبارتند از:

  • هزینه ساخت حساب کاربری در سامانه MCC که به سازمان نظام پزشکی کانادا تعلق دارد.
  • هزینه مربوط به دریافت استعلام اصل بودن مدارک از دانشگاه مبدا پرداخت می‌شود.
  • هزینه‌ای که باید برای صدور ECA پرداخت شود.

سخن پایانی

بسیاری از افراد که رویای مهاجرت به کانادا را در سر می‌پرورانند آرزوی تحصیل یا اشتغال در این کشور  را دارند. ما در مطلب امروز در مورد نحوه معادل سازی مدارک تحصیلی در کانادا پرداختیم. اگر شما از جمله افرادی هستید که قصد مهاجرت به این کشور را دارید تا به ادامه تحصیل یا اشتغال در آن بپردازید می‌توانید با کارشناسان ما ارتباط بگیرید و در این زمینه از آنها مشاوره بطلبید.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میلاد یوسفی
16 اکتبر 2023

ساعات فعالیت دانش آرتا

یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 صبح الی 6 بعد از ظهر آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد.
توجه داشته باشید موسسه در روزهای شنبه تعطیل می باشد.

×

 

به دانش آرتا خوش آمدید

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× WhatsApp