info@artaapplyabroad.com

PHONE

02128421819

09910026784

artaapply

artaapplyabroad

پیگیری پرونده

قوانین و شرایط جدید تحصیل در ایتالیا

عنوان را به انگلیسی وارد کنید
0 دیدگاه
موضوع این نوشته را وارد کنید
تحصیل در ایتالیا

تحصیل در  ایتالیا به دلیل عضویت در اتحادیه اروپا دارای استانداردهای بالایی در زمینه های آموزشی و اجتماعی و همچنین درجه علمی بالای دانشگاه های این کشور متقاضیان زیادی را جهت تحصیل در ایتالیا به خود جذب کرده است.

ایتالیا با نام رسمی جمهوری ایتالیا، در اروپای جنوبی واقع شده است. پایتخت این کشور شهر تاریخی رم میباشد. ایتالیا به دلیل شکل قلمرو آن به کشور چکمه معروف است، جمعیت آن نیز بیشتر از ۶۰ میلیون نفر و مساحت آن ۳۰۱۳۴۰ کیلومتر مربع ثبت شده است. ایتالیا یکی از قدرت های اصلی اقتصاد جهان و هشتمین کشور اقتصادی بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی می باشد. واحد پول ایتالیا یورو و زبان آنها ایتالیایی  است.

از جمله صنایع مهم ایتالیا می توان به وسایل نقلیه، صنایع فلزکاری و مواد غذایی اشاره کرد. هر ساله به طور میانگین حدود ۶۰ میلیون گردشگر خارجی از ایتالیا بازدید می کنند و از این نظر پنجمین کشور پر بازدید در جهان است. از جمله جاذبه های گردشگری ایتالیا می توان به شهر ورونا، تروی، جزیره لاپلوسا، کلیسای دی سن فرانسسکو و…. اشاره کرد.

کشور ایتالیا با واکسیناسیون سراسری به نسبت ابتدای همه‌گیری از بحران کرونا عبور کرده و از تاریخ ژانویه 2021 مرزهای خود را باز نموده است. این بازگشایی مرزها برای امور گردشگری در حال حاضر شامل حال اکثر کشورهای اروپایی و برخی کشورهای غیر اروپایی از جمله آمریکا، کانادا، نیوزلند، استرالیا، کره جنوبی، سنگاپور، رواندا، تایلند می‌‌باشد. برای سفر به ایتالیا از کشورهای مذکور نیاز به گواهی واکسینه بودنتان یا آزمایش منفی بودن تست کرونا خواهید داشت و همچنین قانون قرنطینه 5 روزه هم از تاریخ 17 می 2021 برداشته شده است.

متاسفانه در حال حاضر مرزهای این کشور برای گردشگران ایرانی باز نشده است اما بدانید که این محدودیت برای اقامت‌های بلند مدت‌تر و در واقع اهداف غیر گردشگری از جمله مهاجرت تحصیلی یا مهاجرت کاری مانع نبوده و متقاضیانی که موفق به دریافت پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه‌های ایتالیا شده اند‌، می‌توانند به راحتی ویزای دانشجویی خود را اخذ نموده و به این کشور سفر نمایند.

سیستم آموزشی ایتالیا

آموزش در این کشور از یک سیستم یک پارچه تشکیل شده است. سال تحصیلی در ایتالیا به دو ترم تقسیم می شود. ترم اول از سپتامبر تا فوریه برگزار میشود و ترم دوم در ماه فوریه آغاز میشود و در ماه ژوئیه پایان میرسد. مدارک تحصیلی در ایتالیا به شرح زیر میباشد:

اولین دوره Laurea قابل مقایسه با مدرک کارشناسی.

برنامه های ویژه کارشناسی ارشد /Master universitario di1 livello، معمولا یک سال تحصیل را شامل می شوند و دانشجویان را با دانش حرفه ای آشنا می کند.

برنامه های کارشناسی ارشد /Laurea Magistrale ciclo Unico

دوره سوم /Dottorato di ricerca، برنامه های سه ساله، PhD

تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا

جهت پذیرش در مقطع لیسانس نیاز به ارائه ی مدرک زبان ایتالیایی می باشد و فرد باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی داشته باشد، و یا در رشته های فنی در مقطع فوق دیپلم باشد.

تحصیل کارشناسی در ایتالیا 3 الی 4 سال زمان میبرد. در دانشگاه های ایتالیا زبان تدریس به زبان ایتالیایی میباشد به استثنا رشته های مدیریت ، مهندسی مکانیک خودرو و علوم مهندسی.

برای پذیرش در دانشگاه های ایتالیا باید در آزمون وروردی شرکت کنید اما بعضی از دانشگاه ها بدون آزمون هم دانشجو می پذیرند. اکثر دانشگاه های ایتالیا با ایجاد شرایط کاری برای دانشجو در مقطع کارشناسی ، کمک بسیاری برای تامین هزینه های دانشجو به وی میکنند. دانشجو 10 ساعت در هفته به صورت پاره وقت اجازه کار دارد.

جاب آفر

قدم به قدم از مشاوره تا اقامت همراهتان هستیم 

تحصیل در مقطع ارشد در ایتالیا

این دوره 2 سال زمان میبرد .دانشجو در این دوره 20 ساعت در هفته به صورت پاره وقت اجازه ی کار دارد.

تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا به 2 زبان ایتالیایی و انگلیسی میباشد که طول دوره تحصیل 2 سال و جهت اخذ پذیرش باید مدرک زبان ایتالیایی یا مدرک زبان انگلیسی ارائه داده شود و دریافت بورسیه نیز امکان پذیر میباشد.

برای تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد باید تمام ریز نمرات مدرک کارشناسی که به زبان انگلیسی ترجمه شده اند و نمره حداقل 6 زبان را در آزمون آیلتس به همراه داشته باشید. یکی از مزایای تحصیل فوق لیسانس در ایتالیا این است که دانشجویان می توانند بورسیه تحصیلی 5000 یورو را سالیانه دریافت کنند.

مقطع دکترا

طول دوره تحصیل دکترا ایتالیا 3 تا 5 سال زمان میبرد و به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی ارائه می شود که دارا بودن مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی الزامیست و دریافت بورسیه برای متقاضیان نیزامکان پذیراست.

برای تحصیل در ایتالیا در مقطع دکترا باید تمام ریز نمرات مدارک دیپلم، پیش دانشگاهی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و کسب حداقل نمره 6 آیلتس را داشته باشید. همچنین دانشجو در این مقطع 30 ساعت در هفته به صورت پاره وقت اجازه ی کار دارد.

هزینه های تحصیل در ایتالیا بسته به نوع رشته تحصیلی و دانشگاه سالیانه بین 4.000 تا 5.000 یورو در مقاطع مختلف متفاوت می باشد.

رشته پزشکی در ایتالیا

طول دوره تحصیل پزشکی در ایتالیا 6 سال زمان میبرد و پس از پایان دوره، دانشجویان به مدت 6 ماه وارد آموزش کلینیکال می شوند و پس از آن می توانند مجوزهای مربوط به رشته پزشکی را دریافت کنند و در ایتالیا به عنوان پزشک به فعالیت بپردازند. برای تحصیل در ایتالیا و در رشته پزشکی باید در آزمون ورودی این رشته به نام آزمون IMAT که سالانه برگزار می شود، پذیرفته شد. ظرفیت پذیرش این رشته برای متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا هر سال اعلام می شود. مزیت تحصیل پزشکی در ایتالیا این است که در صورت قبولی در آزمون IMAT نیازی به شرکت در مصاحبه برای پذیرش نمی باشد و معدل دیپلم تاثیر چندانی روی پذیرش نخواهد داشت.

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا

برای تحصیل پزشکی در ایتالیا بسته به میزان موفقیت در آزمون IMAT امکان تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی کشور ایتالیا وجود دارد. خوشبختانه در حال حاضر مدت 10 سال می باشد که تحصیل در بسیاری از دانشگاه های دولتی به زبان انگلیسی نیز امکان پذیر است، تعدادی از این دانشگاه ها عبارتند از دانشگاه باری، دانشگاه بولونیا، دانشگاه مسینا، دانشگاه تورین، دانشگاه پادوا و … که نه تنها دانشگاه ها سطح بالایی هستند بلکه شهریه آن ها نیز به نسبتا پایین می باشد. شهریه تحصیل در دانشگاه های دولتی در کشور ایتالیا حدودا به میزان 1200 یورو در سال می باشد و شهریه دانشگاه های خصوصی نیز در این کشور حدودا 15,000 یورو در سال می باشد. همچنین هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا بسته به نوع زندگی هر فرد متفاوت می باشد اما برای یک نفر دانشجو می تواند با حدود 600 یورو در ماه می تواند هزینه های زندگی در ایتالیا را پوشش دهد.

شرایط آزمون IMAT در ایتالیا

آزمون IMAT در سال 2011 توسط سیستم طراحی آزمون کمبریج به زبان انگلیسی طراحی شد و از همان زمان در کشور ایتالیا برگزار می گردد. در مورد شرایط آزمون IMAT در ایتالیا می توان گفت که این آزمون دارای 60 سوال می باشد و زمان آن نیز 100 دقیقه است و این 60 سوال به صورت چهار بخش می باشد که این بخش ها شامل بخش های زیر می شوند.

نمره کل آزمون آیمت 90 است؛ برای رشته هایی که پذیرش ساده تری دارند، مانند جراحی یا رشته های پیراپزشکی حداقل نمره کسب شده باید نمره 20 باشد. پاسخ صحیح به هر سوال در این آزمون 1.5 نمره مثبت و پاسخ اشتباه در این آزمون 0.4- نمره خواهد داشت. هزینه شرکت در این آزمون نیز به میزان 130 یورو می باشد.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که برای شرکت در این آزمون نیازی نیست که حتما به کشور ایتالیا سفر کنید و امکان شرکت در آزمون IMAT در 35 مرکز در سراسر جهان امکان پذیر است به عنوان مثال در کشورهای امارات (دبی)، ترکیه (استانبول)، آذربایجان (باکو)، قبرس و … این مراکز وجود دارند.

نکته دیگری که در رابطه با آزمون IMAT وجود دارد این است که این آزمون فقط برای علاقه مندان به تحصیل در رشته پزشکی نمی باشد و کسانی که مایل به تحصیل در رشته هایی مانند جراحی، ژنتیک پزشکی، بیولوژی، بیوکمیستری و … هستند می توانند از طریق این آزمون اقدام نمایند.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در ایتالیا

هنگام بررسی مقاصد تحصیل در خارج از کشور، ایتالیا خود را به عنوان یکی از قوی ترین مدعیان معرفی می کند. این به این دلیل است که دارای قدیمی ترین دانشگاه های تأسیس شده به ویژه در زمینه پزشکی است. از مهمترین نکات که باید به آن توجه داشت، شرایط سنی تحصیل پزشکی در ایتالیا می باشد. اغلب دانشگاه های ایتالیا هیچ گونه شرایط سنی تحصیل پزشکی در ایتالیا را برای متقاضیان اعمال نمی کنند اما توجه نمایید که شرایط سنی تحصیل پزشکی در ایتالیا برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور بسیار مهم است یعنی ممکن است شما بتوانید از یک دانشگاه در این کشور پذیرش بگیرید ولی نتوانید ویزای تحصیلی ایتالیا را به دلیل بالا بودن سن اخذ نمایید پس رعایت شرایط سنی تحصیل پزشکی در ایتالیا برای اخذ ویزا بسیار حائز اهمیت می باشد. متقاضیانی که بین 18 الی 25 سال هستند از شانس بسیار خوبی برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا برخوردار می باشند.

تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی از دیگر مزایای تحصیل در این کشور می باشد. متقاضیان بین المللی این فرصت را پیش رو دارند که به زبان انگلیسی در دانشگاه های ایتالیا مشغول به تحصیل پزشکی شوند و جالب تر اینکه بیش از 13 دانشگاه دولتی ایتالیا برای متقاضیان بین المللی، تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی را میسر نموده اند علاوه بر این حدود 8 دانشگاه خصوصی این کشور نیز تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی را ارائه می دهند. البته توجه نمایید که درست است که با تحصیل به زبان انگلیسی، نیازی به یادگیری زبان ایتالیایی نیز نیست ولی با توجه به این موضوع که رشته پزشکی دارای کارآموزی در بیمارستان ها و ارتباط با افراد عادی دارد پس در نهایت متقاضیان می بایست برای گذراندن دوره کارآموزی خود در اغلب دانشگاه های ایتالیا یادگیری مهارت ایتالیایی تا سطح B1 را ارائه دهند.

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

با توجه به این موضوع که تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی این کشور نیز امکان پذیر است، هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی متناسب با نوع دانشگاه تحصیلی مورد نظر شما می باشد. هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی این کشور 400 الی 4 هزار یورو می باشد و هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی در دانشگاه های خصوصی این کشور 7 هزار الی 25 هزار یورو می باشد.

کار پس از تحصیل

شما پس از پایان تحصیل در ایتالیا در صورت تمایل شخصی می‌توانید از طریق پروسه Job Offer در این کشور، مشغول به کار شوید و مجوز کار و ویزای کاری دریافت نمایید و در رابطه با رشته تحصیلی خود، با وجود وضعیت بازار کار مساعد و وسیع در این کشور، برای یافتن شغل مورد نظر خود مشکل خاصی نخواهید داشت و در صورت تمایل می‌توانید ویزای کاری خود را تمدید نمایید.

جاب آفر

قدم به قدم از مشاوره تا اقامت همراهتان هستیم 

مدارک مورد نیاز جهت دریافت پذیرش تحصیلی ایتالیا

  • نمره زبان انگلیسی
  • رزومه
  • مدرک زبان ایتالیایی(در صورت تحصیل به زبان ایتالیایی)
  • ترجمه مدرک تحصیلی

مزایای تحصیل در ایتالیا

  • کیفیت بالای زندگی و تحصیل در ایتالیا
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • تفاهم فرهنگ ایتالیا و ایران
  • بورسیه های 2500 و 5000 یورویی برای متقاضیان ایرانی
  • رنکینگ بالای دانشگاه های ایتالیا: در یک آمار 2013 حدود 34 دانشگاه این کشور در رتبه زیر 900 در سطح جهان است و رتبه بندی QS چهارده دانشگاه را شامل می شود.
  • هزینه مناسب تحصیل در ایتالیا: هزینه بسیار مناسب با کیفیت آموزشی عالی که این هزینه های بین 320 الی 3200 یورو در سال متغیر است.
  • شهرت جهانی دانشگاه های ایتالیا در زمینه رشته های معماری، هنر، باستان شناسی و مهندسی

انواع بورسیه های تحصیلی در ایتالیا

بورسیه تحصیلی در ایتالیا شامل شرایط زیر میباشد:

  • تخفیف در شهریه تحصیل در ایتالیا تا 90%
  • کمک هزینه تحصیلی ایتالیا از 2500 تا 5200 یورو در سال (بورسیه استانی)
  • امکان دریافت بورس کامل تحصیل در ایتالیا از 11000 تا 20000 یورو در سال (بورسیه علمی)
  • یکی از مهمترین خدمات موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان اخذ انواع بورسیه های تحصیلی در ایتالیا می باشد.

بورسیه DSU ایتالیا

برای بورسیه کشور ایتالیا که معروف به DSU می باشد از مقطع ارشد اقدام می شود که پس از به اتمام رساندن مقطع کارشناسی دانشجویان میتوانند برای بورسیه مقطع ارشد اقدام کنند.

معمولاً افراد در سال اول تحصیل خود شرایط گرفتن DSU  را دارند ولی این بدین معنا نمی باشد که افراد در سال های دیگر تحصیل هم از این شرایط برخوردار باشند. نکته حائز اهمیت این می باشد که برای بهره گیری از بورس DSU در سال های بعدی حتما در سال دوم تحصیلی دانشجویان می بایست 35 واحد درسی را سپری کرده باشند تا بتوانند همچنان از شرایط این بورس استفاده نمایند و برای سال سوم نیز حتما باید 85 واحد درسی را گذرانده باشند.

کل دوره فوق لیسانس معمولا دو ساله می باشد و سپری کردن 120 واحد درسی الزامی است. در کنار این شرایط برای تمامی دانشحویان این مقطع 15 امتیاز کمکی داده می شود که اگر دانشجویی در سال های تحصیلی تعداد واحد های گذرانده اش کمتر از میزان لازم باشد از 15 امتیاز ذکر شده استفاده کند تا سال های بعدی هم بتوانند از این بورس استفاده کنند.

ویژگی خاص تحصیل در ایتالیا، وجود کمک هزینه های 2500 و 5000 یورویی در سال برای متقاضیان ایرانی است که فارغ از معدل و شرایط فارغ التحصیلی شان می توانند از استان محل تحصیل خود در ایتالیا دریافت نمایند. این بورسیه ها از انواع بورسیه های دانشجویان ممتاز مجزا است و احتمال دریافت آن برای متقاضیان ایرانی بسیار بالاست.

زندگی در ایتالیا و هزینه های دانشجویی

سطح امنیت در ایتالیا در رتبه بسیار خوبی قرار دارد و دارای رتبه 8 در قاره اروپا و 40 در جهان از نظر امن بودن می‌باشد. شاید ایتالیا از نظر امنیت جز رتبه‌های تک رقمی در دنیا نباشد اما در کل میزان آمار جرم و جنایت در ایتالیا از میزان پایین تا کمتر از حد متوسط رده‌بندی شده است. همچنین ساختار اقتصاد قوی ایتالیا و سطح کیفی اشتغال و بازار کاری مساعد در این کشور، خدمات درمانی و رفاهی بسیار مناسب در سرتاسر کشور مانند رایگان بودن خدمات درمانی و پزشکی عمومی و وجود برنامه‌‌ایی وسیع برای مراقبت‌های بهداشتی، حقوق و مزایا بازنشستگی، تأمین مسکن و حقوق و مزایا متنوع برای شهروندان از جمله دانشجویان، افراد شاغل و حتی غیرشاغل، ایتالیا را در جزء کشورهای با سطح کیفیت زندگی بالا قرار می‌دهد.

کشور ایتالیا با داشتن بیش از 6200000 نفر مهاجر یعنی چیزی در حدود یک دهم جمعیت کل کشور از فرهنگ‌ها و ملیت‌های گوناگون و از طرفی خونگرم بودن مردم ایتالیا به ویژه به نسبت خیلی از کشورهای دیگر اروپایی، باعث می‌شود که یک شخص مهاجر از جمله یک دانشجوی بین‌المللی در این کشور احساس غربت و انزوای چندانی نکند. همچنین ایتالیا کشوری است که خوشبختانه آمار نژادپرستی در آن بسیار کم بوده و با اقلیت‌ها و ملیت‌های دیگر خیلی خوش برخورد هستند و متمدنانه رفتار می‌کنند.

هزینه های زندگی دانشجویان در ایتالیا بین 700 تا 1000 یورو در ماه می باشد، از جمله این هزینه ها می توان به مسکن، هزینه های غذا، حمل و نقل عمومی، مسافرت های محلی و تفریح یا سرگرمی اشاره کرد.

میانگین هزینه های ماهانه زندگی دانشجویان در پر طرفدار ترین شهرهای دانشجویی ایتالیا به شرح زیر است:

  • شهر بولونیا: حدود 750 تا 1،100 یورو در ماه
  • شهر فلورانس: حدود 850 تا 1،300 یورو در ماه
  • شهر میلان و رم: بین 850 و 1،450 یورو در ماه

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میلاد یوسفی
05 نوامبر 2022

ساعات فعالیت دانش آرتا

یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 صبح الی 6 بعد از ظهر آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد.
توجه داشته باشید موسسه در روزهای شنبه تعطیل می باشد.

×

 

به دانش آرتا خوش آمدید

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× WhatsApp