info@artaapplyabroad.com

PHONE

02128421819

09910026784

artaapply

artaapplyabroad

پیگیری پرونده

همه چیز درباره مهاجرت به جمهوری چک را بدانید

عنوان را به انگلیسی وارد کنید
0 دیدگاه
موضوع این نوشته را وارد کنید
تحصیل در جمهوری چک

مهاجرت به چک در سال ۲۰۲۳ هنوز هم آرزوی خیلی از افراد  و به‌ویژه جوانترها است. چک، کشوری کوچک اما پیشرفته در قلب اروپا است. این کشور بعد از تقسیم چکسلواکی، رشد خوبی داشته و امنیت بالایی دارد؛ به همین دلیل بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به کشورهای پیشرفته را دارند، ممکن است این کشور را انتخاب کنند. از طرفی چون این کشور از ارزان‌ترین و راحت‌ترین راه‌های اقامت به اروپا محسوب می‌شود بسیاری از افراد آن را انتخاب می‌کنند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که برای رسیدن به پیشرفت و موفقیت یا ادامه تحصیل، این کشور را انتخاب کرده‌اید، با ما همراه باشید تا به پاسخ سوال خود که چگونه به چک مهاجرت کنم؟ برسید.

کشور چک را بهتر بشناسید

کشور چک که در اول ژانویه سال ۱۹۹۳ از کشور چکسلواکی جدا شد. مساحت این کشور ۷۸۸۶۶ کیلومتر مربع بوده و محصور در خشکی است و به دریا راه ندارد. کشور چک از شمال و شمال شرق به لهستان، از شرق به اسلواکی، غرب و شمال غرب به آلمان و از جنوب به اتریش نزدیک است. از لحاظ شرایط  اقلیمی، هوای آن در تابستان خنک و در زمستان، سرد و مرطوب است.


مردم آن به گروه زبان‌های اسلاوی غربی یا چکی صحبت می‌کنند که به‌جای الفبای سیریلیک از الفبای لاتین (رومی) بهره می‌گیرند. زبان‌های برخی اقلیتی‌ها رومی، لهستانی و آلمانی است. از لحاظ دینی بیشتر مردم آن، پیرو دین خاصی نیستند و عده‌ای پیرو دین مسیحی شاخه کاتولیک رومی هستند. مهم‌ترین شهر آن که مرکز این کشور هم به‌شمار می‌رود، شهر پراگ است. اقتصاد این کشور بر پایه کشاورزی، دامداری و جنگل‌داری است. کارخانه ماشین‌سازی اشکودا، تولید آبجو و الکل وکارخانه‌های تولید کریستال هم نقش مهمی در اقتصاد پویای آن دارند. زغال سنگ و سنگ آهن از صادرات مهم این کشور محسوب می‌شود‌.

بهترین شهرهای چک برای مهاجرت در سال ۲۰۲۳

کشور چک مشتمل بر ۳ ناحیه اصلی است و تعداد شهرهای این نواحی به ۱۴۱ عدد می‌رسد. از بهترین شهرها که برای مهاجرت هم مناسب هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پراگ

پراگ، پایتخت کشور چک بوده و پرجمعیت‌ترین شهر آن به‌حساب می‌آید. این شهر قطب اقتصادی، فرهنگی و گردشگری کشور بوده و علاوه بر اینکه دارای فضای دلربا، رمانتیک و پرزرق‌وبرق است، از لحاظ اقتصادی نقش مهمی در پیشرفت کشور دارد؛ چرا که این شهر بیشتر از ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را از آن خود کرده است. 

 

میزان دستمزد و حقوق افراد شاغل در پراگ به‌طور میانگین ۲۵ درصد از شهرهای دیگر بیشتر است؛ به‌همین دلیل نزدیک به ۷۰ درصد از شاغلان در جمهوری چک در پراگ مشغول به فعالیت هستند. از لحاظ کیفیت زندگی این شهر در ردیف ۱۵ شهر برتر جهان قرار می‌گیرد.

برنو

 بعد از پراگ، برنو بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر در کشور چک است. این شهر تاریخی ۸۰۰ سال قدمت دارد  و محل قرارگیری آن در جنوب شرقی جمهوری چک است. شهر برنو، مرکز مراجع قضایی کل جمهوری چک و  سازمان مدیریتی و دولتی این کشور محسوب می‌شود؛ به‌همین خاطر می‌توان این شهر را قطب سیاسی و اداری کشور دانست؛ همچنین دارای ۳۳  دانشکده است که به ۱۳ انستیتوی تحصیلات تکمیلی تعلق دارد. این شهر، مرکز مهم آموزش حرفه‌ای و تحصیلات تکمیلی هم هست؛ بنابراین به‌عنوان یکی از شهرهای مهم همراه با امکانات رفاهی اجتماعی فراوان، معروف شده است.

استراوا

بعد از پراگ و برنو، شهر استراوا بزرگ‌ترین شهر چک محسوب می‌شود. محل قرار گرفتن استراوا  در شرق کشور چک و نزدیک به مرز لهستان است. در آن، زغال سنگ استخراج می‌شود و نقش مهمی در پیشرفت و ارتقای اقتصادی آن دارد. استراوا را می‌توان یکی از مراکز صنعتی جمهوری چک معرفی کرد. این شهر به‌علت تمرکز کارخانه‌های سنگین در زمان سلطه کمونیست بر چکسلواکی به قلب پولادی چک معروف شده است. استراوا به‌علت موقعیت‌های شغلی مناسب، شرایط خوب اقتصادی و امکانات رفاهی و اجتماعی مطلوب از شهرهای محبوب کشور چک به‌شمار می‌رود.

راه های مهاجرت به چک

اگر قصد مهاجرت به چک را دارید می‌توانید از انواع روش‌های مهاجرت به چک که در زیر می‌اوریم، اقدام کنید انواع روش‌های مهاجرت به این کشور عبارتند از:

مهاجرت از طریق کار

یکی از راه‌های مهاجرت، اخذ ویزای کاری است. برای این منظور اگر تخصص و مهارت خاصی داشته باشید یکی از روش‌ها، پیشنهاد کاری از کارفرمای چک است. اگر چه این کشور هر ساله با کمبود نیروی کار مواجه است اما اگر مهارت و سابقه‌ای نداشته باشید نمی‌توانید به بخش درآمدزایی وارد شوید. با داشتن مهارت و پیشنهاد کاری از کارفرمای چک، فرد می‌تواند اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکار خود در این کشور کند. اخذ ویزای کاری جمهوری چک شرایطی دارد که به قرار زیر هستند:

 

  • یک پیشنهاد کاری یا JOB Offer از یک کارفرمای چکی داشته باشد.
  • سوء پیشینه کیفری نداشته باشد.
  • سابقه اعتیاد نداشته باشد.
  • از مدارک تحصیلی عالی برخوردار باشد.
  • دارای سابقه کاری مرتبط برای مدت خاصی باشد.
  • دارای مهارت و مسلط به زبان چکی یا انگلیسی  باشد.
  • مجوز کار در جمهوری چک را داشته باشد.
  • و…

مهاجرت به جمهوری چک از طریق سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری یکی دیگر از راه‌های مهاجرت به جمهوری چک است. متقاضیان این روش می توانند از دو طریق  سرمایه‌گذاری کنند و بعد از گذشت چند سال، اقامت دائم و تابعیت این کشور را بگیرند. روش‌های سرمایه‌گذاری عبارتند از:

سرمایه‌ گذاری از طریق ثبت شرکت در جمهوری چک

اگر این روش را انتخاب می‌کنید باید:

  • به ارائه طرح تجاری بپردازید که به تایید برسد.
  • به ثبت شرکت‌تان با حداقل سرمایه مشخصی بپردازید.
  • برای حداقل 20 نفر از اتباع این کشور یا کشورهای دیگر اروپایی، شغل ایجاد کنید.
  • میزان سوددهی یا گردش مالی مشخصی داشته باشید.

سرمایه گذاری با خرید ملک در جمهوری چک

خرید املاک و مستغلات، یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به چک محسوب می‌شود. با این کار می‌توانید اقامت دائم یا تابعیت این کشور را اخذ کنید؛ با این شرط که علاوه بر اینکه ملک، زمین یا… می‌خرید باید برای زندگی و کار به آن مهاجرت کنید.

مهاجرت به چک از طریق تولد

 گرفتن تابعیت از چک از طریق تولد به روش سیستم خون انجام می‌شود؛ به‌این معنی که فرزندی که متولد شده است باید از پدر و مادری به‌جود آمده باشد که تابعیت جمهوری چک را داشته باشد. سیستم خاک هم یکی دیگر از روش‌هایی است که فرزند تازه متولد شده در خاک چک می‌تواند تحت شرایطی تابعیت چک را بگیرد. مهاجرت از این طریق به‌سختی صورت می‌گیرد.

مهاجرت به کشور چک از طریق تحصیل

از روش‌های رایج برای مهاجرت به چک، تحصیل در این کشور است. برخی از دانشگاه‌های این کشور برای پذیرش دانشجو، آزمون‌های ورودی ترتیب می‌دهند که فرد می‌تواند با شرکت در آن و بعد از پذیرفته شدن به دانشگاه برود. برای این منظور باید ویزای تحصیلی بگیرید که باید به روش زیر اقدام کنید:

 

  • پذیرش از یک موسسه آموزشی کشور چک
  • برخورداری از تمکن مالی کافی
  • تسلط به زبان چکی یا زبان انگلیسی با توجه به مقطع تحصیلی

مهاجرت به  چک از طریق ازدواج

یکی از روش‌های مهاجرت به چک ازدواج با تبعه این کشور است. برای این منظور فرد باید اقدام به دریافت ویزای ازدواج این کشور کند که شرایطی دارد. از جمله مهم‌ترین آنها عبارت است از:

  • داشتن بالای ۱۸ سال سن
  • ثبت ازدواج به طور رسمی
  • ازدواج بر پایه علاقه
  • و…

افرادی که از این طریق به این کشور مهاجرت می‌کنند اگر  از تمکن مالی مناسبی برخوردار باشند و به مدت معینی به حفظ ازدواجشان بپردازند و بدون سوء پیشینه کیفری باشند، بعد از گذشت ۲ تا ۳ سال می‌توانند اقامت دائم و تابعیت جمهوری چک را بگیرند.

مهاجرت به چک با اخذ ویزای شینگن

از آنجا که  کشور چک یکی از کشورهای عضو حوزه شینگن به‌شمار می‌رود، برای سفر به آن می‌توان ویزای شینگن گرفت. با این ویزا، افراد غیراروپایی و ایرانیان می‌توانند بیشتر از ۹۰ روز در چک اقامت کنند. البته این کشور سیاست سختگیرانه‌ای در حوزه مهاجرت دارد و گرفتن این ویزا به‌صورت مستقیم برای مهاجران غیراروپایی به‌سختی انجام می‌گیرد.

مهاجرت به جمهوری چک از طریق پناهندگی

یکی دیگر از روش‌ها برای مهاجرت به چک که توصیه نمی‌کنیم از طریق پناهندگی است. با انتخاب این روش ممکن است درخواست شما پذیرفته نشود و در این صورت باید کشور چک را هر چه زودتر ترک کنید.

ویزای چک و شرایط آن

کشور چک از سال ۲۰۰۷ به ‌عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا عضو منطقه شینگن شد. از آن زمان افراد می‌توانند برای گرفتن ویزا شینگن جمهوری چک اقدام کنند. برای اخذ ویزا، مهم‌ترین شرط داشتن تمکن مالی و گردش حساب بالا در سه ماه اخیر است. اگر دعوت‌نامه و چند سفر خارجی داشته باشید شانس شما برای اخذ ویزا بالاتر می‌رود.

شما باید با توجه به هدف از مهاجرتتان به چک یا سفر به آن، ویزای شینگن چک را بگیرید. این ویزا در انواع مختلفی موجود است. نوع  A برای تعویض پرواز به کشور مقصد، نوع B فرد می‌تواند بعد از ترک فرودگاه به‌مدت ۵ روز در این کشور اقامت کند. نوع C ویزای ۹۰ روزه‌ است که به انواع یک بار ورود، دوبار ورود و چند بار ورود تقسیم می‌شوند. نوع D  به ویزاهای بیشتر از  ۹۰ روز گفته می‌شود ‌که برای مهاجرت به این ویزا نیاز است.‌ برای دریافت ویزای چک باید به‌ترتیب زیر پیش بروید:

  1. از کارگزاری چک، وقت سفارت   VFS بگیرید.
  2. پس از تعیین وقت سفارت، مدارک مورد نیاز را تهیه کنید.
  3. مدارک را تحویل بگیرید و در زمان تعیین‌شده برای انگشت نگاری به دفتر VFS بروید.
  4. پس از اینکه پرونده متقاضی در سفارت چک تایید شد، گذرنامه و برچسب ویزای چک آماده می‌شود.
  5. بررسی و تایید ویزای چک در دفتر VFS، بعد از گذشت دو هفته از زمان انگشت نگاری انجام می‌شود‌.
  6. وقت‌دهی سفارت چک به شلوغی و میزان تقاضا بستگی دارد و این زمان از یک هفته تا یک ماه متغیر است.

مدارک زبان مورد نیاز برای مهاجرت به چک

 پذیرش دانشجویان بین المللی در کشور چک بستگی به مقطع و زبان تحصیلی دارد. دانشجویان خارجی علاوه بر اینکه باید مدارک معتبر تحصیلی و مدارک خواسته شده از دانشگاه را ارائه کنند، باید مهارت‌های زبانی خود را ثابت کنند. بسیاری از دانشگاه‌های چک، مدارک بین المللی زبان آیلتس یا تافل را قبول می‌کنند. افرادی که برای تحصیل از اتحادیه اروپا مهاجرت می‌کنند یا به صورت تبادل دانشجویی به تحصیل در این کشور می‌پردازند معمولا به ارائه مدرک زبان نیاز ندارند؛ اما دانشجویانی که از کشورهای ثالث هستند و انگلیسی زبان نیستند باید به ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل بپردازند.

 دانشجویان زبان مقطع کارشناسی ارشد لازم است دارای مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس 6.5 باشند. برای یادگیری زبان در این کشور می‌توانید در دوره‌های زبان چکی و انگلیسی آن شرکت کنید. بعضی از افراد می‌توانتد به تحصیل بدون مدرک زبان در این کشور بپردازند که از شرایط زیر برخوردار باشند:

  • در دوره های مقدماتی زبان دانشگاه‌های چک شرکت کنند.
  • مدرک تحصیلی پیشین او از یک دانشگاه انگلیسی زبان باشد.
  • از یک موسسه در جمهوری چک فارغ‌التحصیل شده باشد.

آخرین آمار از هزینه‌های مهاجرت به چک

هزینه درخواست ویزای چک شامل موارد مختلفی می‌شود و نمی‌توان هزینه ثابتی را عنوان کرد. هزینه‌های آن شامل هزینه دریافت مدرک زبان، هزینه ترجمه مدارک، هزینه صدور ویزا، هزینه صدور بلیط رفت و برگشت و…  باشد. لازم به ذکر است که متقاضی باید هزینه‌های داخل سفارت را پرداخت کند.‌ هر زمان که قصد مهاجرت به کشور چک را دارید می‌توانید با کارشناسان ارتباط بگیرید و از میزان هزینه‌ها مطلع شوید.

برای مهاجرت به چک چه مدارکی نیاز است؟

از جمله مدارکی که برای مهاجرت به چک لازم است تهیه کنید عبارتند از:

  • فرم تکمیل‌شده که مربوط به درخواست ویزای مورد نظر است‌.
  • چند قطعه عکس 3 در 4 با مشخصات عکس پاسپورت
  • گذرنامه یا پاسپورت
  • کپی ویزای قبلی
  • نامه‌ای که هدف شما را از مهاجرت به جمهوری چک نشان دهد.
  • ارائه سند ازدواج، طلاق و…
  • مدارک مالی برای اثبات تمکن مالی کافی

فرد در صورت شاغل بودن، لازم است مدارک زیر را داشته باشد:

  • قرارداد کاری
  • صورت حساب جاری بانک (برای 6 ماه اخیر)

در صورت خوداشتغالی باید دارای مدارک زیر باشد:

  • کپی مجوز کسب و کار
  • صورت حساب جاری بانک (برای 6 ماه اخیر)
  • اظهارنامه مالیات برا درآمد (ITR)

در صورتی که فرد قصد ادامه تحصیل داشته باشد باید مدارک زیر را ارائه کند:

  • مدرکی مبنی بر اخذ پذیرش یا ثبت نام از موسسه آموزشی در جمهوری چک
  • نامه تاییدیه از مدرسه یا دانشگاه

در صورت بازنشستگی فرد باید صورتحساب بازنشستگی (برای 6 ماه اخیر) را ارائه کند.

 

از برخی متقاضیان با توجه به شرایط ممکن است مدارک اضافه گرفته شود که شامل موارد زیر می‌شوند:

 

  • دعوت‌نامه‌ای که از خانواده یا دوستانتان که در جمهوری چک گرفته‌اید با آدرس و شماره تلفن آنها
  • دعوت‌نامه‌ کارفرمایی که صاحب کسب‌وکاری در چک است با آدرس دقیق
  • گواهی از کارفرما
  • مدارکی مبنی بر اثبات رابطه تجاری
  • اساسنامه، پروانه تجارت و…

هزینه های زندگی در چک

جمهوری چک با این که قسمتی از اتحادیه اروپا است مردم این کشور از واحد پول خود که کرون چک (CZK) نام دارد، مورد استفاده قرار می‌دهند. مهاجران می‌توانند برای پرداخت کردن بعضی ازهزینه‌ها مانند شهریه دانشگاه  از یورو استفاده کنند؛ همچنین می‌توانند برای پرداخت هزینه هتل یا اجاره ملک از یورو  کمک بگیرند؛ اما برای اینکه مواد غذایی، لباس و … بخرند لازم است از کرون استفاده کنند.

 

 در این کشور، هزینه تهیه مسکن، آموزش و انجام برخی از فعالیت‌های تفریحی از هزینه خرید مواد غذایی، الکل و…  گران‌تر است؛ اما اگر بخواهیم کلی محاسبه کنیم هزینه زندگی در گران‌ترین شهر چک نسبت به هزینه شهرهای دیگر اروپایی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. با این حال هیچ‌وقت میزان هزینه‌ها به صفر نمی‌رسد و افرادی که به این کشور مهاجرت می‌کنند باید به مدیریت هزینه‌ها بپردازند. از جمله روش‌هایی که می‌توانند با کمک آنها هزینه‌های زندگی خود را کاهش دهند عبارتند از:

  • کاهش و بودجه‌بندی هزینه خوراک
  • استفاده از وسایل نقلیه ارزان
  • زندگی در حاشیه شهرها
  • کمتر خریدن پوشاک
  • پیدا کردن شغل مناسب

بهترین مشاغل در چک کدامند؟

شرایط کار در این کشور از وضعیت مناسبی برخوردار است و نرخ بیکاری در آن نسبت به کشورهای اروپایی دیگر پایین‌تر است. به‌همین دلیل مهاجران از کشورهای دیگر ترغیب می‌شوند به‌علت شرایط کاری مناسب آن، به این کشور مهاجرت کنند. مشاغل مورد نیاز در چک هر ساله توسط دولت تعیین می‌شود. به‌علت اینکه ساختار اقتصادی این کشور در سال‌های اخیر رو به تغییر است مشاغل از صنعت به‌سوی خدمات کشیده می‌شود. البته صنایع قوی در این کشور وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

 

  • الکترونیک
  • داروسازی
  • آهن و فولاد
  • تولید ماشین‌آلات
  • تولید مواد شیمیایی

 در این کشور هر ساله  تقاضا برای نیروی کار بین‌المللی افزایش می‌یابد. از جمله موقعیت‌های مهم در این کشور به مشاغل زیر مربوط می‌شوند:

  • خدمات مشتری
  • فروش
  • بازاریابی
  • مهمانداری
  • مدیریت حساب
  • توسعه تجارت
  • فناوری اطلاعات

 

بخش گردشگری نیز در این کشور بسیار پررونق است و  خصوصا برای نیروی کار خارجی که به زبان غیر از چکی صحبت می‌کنند مانند انگلیسی که زبان بین‌المللی تجارت محسوب می‌شود و زبان آلمانی به‌علت اینکه آلمان، شریک تجاری اصلی کشور چک است، موقعیت شغلی مناسبی در بخش گردشگری فراهم می‌کند.

سخن پایانی

 

کشور چک از جمله کشورهایی است که تقاضا برای مهاجرت به آن وجود دارد. این کشور به‌علت دارا بودن پارامترهایی همچون وضعیت اقتصادی مناسب، سیستم حمل‌ونقل پیشرفته،  مطلوب بودن وضعیت بهداشتی و درمان، امنیت بالا و … هر ساله افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. اگر شما هم از دسته این افراد هستید که قصد مهاجرت به این کشور را دارید می‌توانید در مورد شرایط اقامت چک در سال ۲۰۲۳ با کارشناسان ارتباط برقرار کرده و پاسخ سوالات خود را از آنها دریافت کنید.‌

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Admin
24 فوریه 2017

ساعات فعالیت دانش آرتا

یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 صبح الی 6 بعد از ظهر آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد.
توجه داشته باشید موسسه در روزهای شنبه تعطیل می باشد.

×

 

به دانش آرتا خوش آمدید

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× WhatsApp