info@artaapplyabroad.com

PHONE

02128421819

09910026784

artaapply

artaapplyabroad

پیگیری پرونده

عوارض خروج از کشور در سال 1402 چقدر است؟

عنوان را به انگلیسی وارد کنید
0 دیدگاه
موضوع این نوشته را وارد کنید
تعرفه عوارض خروج

عوارض خروج از کشور برای افرادی که قصد خروج از کشور را دارند، لازم الپرداخت است، این تعرفه برای همه یکسان نیست و هر سال تغییر پیدا می‌کند. وزارت اقتصاد طبق قانون بودجه تعرفه عوارض را اعلام می‌کند و افرادی که آن را پرداخت نکنند تایم طولانی در فرودگاه معطل خواهند شد.

جاب آفر

قدم به قدم از مشاوره تا اقامت همراهتان هستیم 

منظور از عوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض خروج از کشور نوعی مالیات است که قبل از خروج افراد از آنها دریافت می‌شود. ۳۰ دقیقه قبل از خروج از مرز باید این تعرفه پرداخت گردد و رسید آن تا یک سال اعتبار دارد. مسافرانی که به هر دلیل قصد خروج از مرزها را دارند باید طبق قوانین این مالیات را به دولت پرداخت کنند. تعداد سفرهای افراد در میزان عوارض نقش مهمی دارد و هر چه تعداد سفرهای بیشتر باشد قطعا این تعرفه هم افزایش پیدا می‌کند. سفر شما به هر دلیلی که باشد شما باید این مالیات را پرداخت کنید.

در حال حاضر این نرخ برای سفرهای اول ۴۰۰ هزار تومان است. در سفرهای دوم و سوم باید به ترتیب مبلغ ۶۰۰ هزار تومان و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت گردد. این مبلغ برای سفرهای حج تمتع و عمره هم به ترتیب ۱۳۲ هزار تومان، ۱۹۸ هزار تومان و ۲۶۴ هزار تومان است.

عوارض خروج از کشور در سال 1402 چقدر است؟

مبلغ عوارض هر سال طبق قانون تغییر می‌کند و مجلس میزان آن را تعیین و به ارگان مربوطه ابلاغ می‌کند. مسافرین عادی به ازای هر نفر برای بار اول 400 هزار تومان تعیین شده که این نرخ برای سفر دوم 50 درصد و برای سفر سوم و بیشتر 100 درصد افزایش خواهد یافت. عوارض خروج از مرزهای زمینی کمتر از هوایی است به همین دلیل زائرانی که به صورت زمینی سفر می‌کنند باید مالیات کمتری را پرداخت کنند. برای مسافران عادی مرزهای هوایی و دریایی همه نرخ یکسانی دارد و افراد قبل از خروج باید آن را پرداخت کنند تا مجوز خروج برای آنها صادر شود.

مبالغ پرداختی به سیستم خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و افراد روش‌های مختلفی برای پرداخت آن دارند. نمایندگان مجلس در تعیین این مالیات نقش مهمی دارند و هر سال میزان آن را مشخص می‌کنند. برخی افراد روی بلیط هواپیما این عوارض را پرداخت کرده‌اند و وقتی شماره بلیط آنها داخل سیستم ثبت می‌شود این مالیات به صورت خودکار از آنها کسر و داخل بلیط درج می‌شود. افرادی که تورهای خارجی را خریداری کرده‌اند باید مالیات بیشتری را پرداخت کنند تا اجازه خروج از کشور را داشته باشند.

عوارض خروج از کشور در واقع همان مالیات غیر مستقیمی است که از افراد کسر می‌شود. در صورتی که شما این عوارض را پرداخت نکرده باشید نمی‌توانید از کشور خارج شوید. افرادی که رسید پرداخت را نزد خود نگه داشته‌اند تا یکسال می‌توانند از کشور خارج شوند.

قوانین و مبلغ عوارض خروج در سال 1402 چقدر است؟

همانطور که در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم پرداخت عوارض خروج قوانین مختص به خود را دارد و نمایندگان مجلس طبق این قوانین و لایحه‌ها می‌توانند مبلغ هر سال را به صورت مصوب اعلام کنند. طبق این قانون اگر مسافران چندین مرتبه به خارج از کشور سفر داشته باشند باید هر دفعه این مالیات را پرداخت کنند. مبلغ عوارض در سال 1402 بیشتر بوده و به مسافرین اعلام می‌شود تا قبل از خروج آن را پرداخت کنند. گاهی این هزینه به صورت آنلاین در زمان دریافت بلیط کسر می‌شود.

خانواده‌هایی که با یک گذرنامه از کشور خارج می‌شوند باید طبق قانون عوارض بیشتری را پرداخت کنند و به ازای هر نفر مبلغ ۲۰ هزار تومان مالیات کسر می‌شود. برای زائران همیشه ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته و باید عوارض کمتری را پرداخت کنند. عوارض خروج از کشور در مرزهای زمینی و هوایی و دریایی متفاوت بوده و بر اساس تعداد سفرهای در سال مشخص می‌شود. طی سال‌های اخیر مبلغ عوارض بیشتر از طریق درگاه‌های الکترونیکی پرداخت می‌شود و به صورت مستقیم به خزانه واریز می‌گردد.

چه افرادی از پرداخت عوارض معاف هستند؟

تنها برخی افراد طبق مصوبه مجلس از پرداخت این عوارض مستثنی هستند و می توانند بدون پرداخت این مالیات از مرزها خارج شوند. این اشخاص عبارتند از:

  • خدمه‌ های پرواز و کشتی از آن دسته افرادی هستند که برای خروج نیازی به پرداخت عوارض ندارند.
  • بیمارانی که مجبور هستند برای درمان به خارج سفر کنند از پرداخت مالیات معاف می‌باشند.
  • جانبازان با دریافت مجوز می‌توانند بدون پرداخت مالیات به کشور ثالث و برای درمان سفر کنند.
  • افرادی که پاسپورت سیاسی دارند نباید مالیات و عوارض خروج را پرداخت کنند.
  • دانشجو هایی که در کشور مقصد مجوز تحصیل دارند از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • ایرانیان مقیم خارج که به تحصيل و کار مشغول هستند نیازی به پرداخت عوارض ندارند.

چه روش هایی برای پرداخت عوارض خروج وجود دارد؟

افرادی که قصد خروج از کشور دارند می‌توانند به روش‌های مختلف عوارض خروج را پرداخت کنند. این روش‌ها عبارتند از:

  • نصب پیام رسان بله این امکان را به شما می‌دهد تا به صورت آنلاین عوارض را پرداخت کنید.
  • برنامه ایوا هم برای پرداخت عوارض خروج از کشور بهترین عملکرد را دارد.
  • در فرودگاه باجه‌هایی برای پرداخت عوارض طراحی شده لست.
  • بانک ملی دارای شعب مرکزی برای پرداخت عوارض و مالیات خروج از کشور است.
  • سامانه آنلاین پرداخت عوارض هم برای کاربران یک انتخاب عالی است.
  • کارتخوان پرداخت الکترونیک سداد به صورت آنلاین کار خود را انجام می‌دهد.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Admin
11 ژانویه 2023

ساعات فعالیت دانش آرتا

یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 صبح الی 6 بعد از ظهر آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد.
توجه داشته باشید موسسه در روزهای شنبه تعطیل می باشد.

×

 

به دانش آرتا خوش آمدید

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× WhatsApp