info@artaapplyabroad.com

PHONE

02128421819

09910026784

artaapply

artaapplyabroad

پیگیری پرونده

قوانین و شرایط جدید تحصیل در سوئد

عنوان را به انگلیسی وارد کنید
0 دیدگاه
موضوع این نوشته را وارد کنید
مهاجرت به سوئد

سوئد یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، واقع در شمال اروپا و در شبه جزیره اسکاندیناوی است. این کشور با دریای بالتیک و از غرب با نروژ هم مرز می باشد. بخشی از شمال سوئد در محدوده قطب شمال قرار دارد. این کشور مرزهای دریایی با دانمارک، آلمان، لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی دارد.

سوئد مساحتی در حدود ۴۵۰ هزار کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد. این مساحت تقریباً دو برابر مساحت جزیره بریتانیای کبیر و مقدار کمی بزرگتر از ایالت کالیفرنیای آمریکا می ‌باشد. جمعیت ۹ میلیون نفری سوئد بیشتر در قسمت جنوبی این کشور متمرکز است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر سوئد استکهلم است و زبان مکالمه مردم این کشور زبان سوئدی می باشد. البته جالب است بدانید که زبان انگلیسی کاربرد گسترده ای نیز در سوئد دارد.

سوئد به علت دارا بودن پیشرفته ترین برنامه های آموزشی در دانشگاه ها یکی از کشورهای پرطرفدار برای ادامه تحصیل و مهاجرت می باشد.

مدارس سوئد

همانند دیگر کشورهای اروپایی تحصیل در سوئد برای کلیه کودکان از سن ۷ تا ۱۶ سالگی اجباری است که در صورت انتخاب مدارس دولتی تحصیل برای دانش آموزان رایگان محاسبه می شود. البته متقاضیان خارجی تنها می توانند از مدارس بین المللی و یا خصوصی سوئد استفاده نمایند.

دوره ابتدایی در سوئد به سه مرحله تقسیم می‌شود: دبستان، متوسطه اول و متوسطه دوم. دوره ابتدایی در ادامه با مقطع دبیرستان دنبال می‌شود که البته اجباری نمی باشد. اما اکثر دانش آموزان تحصیلات دبیرستان را به پایان میرسانند تا بتوانند در آینده شغل های خوبی کسب کنند.

مدارس دولتی سوئد تنها برای شهروندان و افرادی که اقامت دائم این کشور را دارند خدمات ارائه می دهند. این مدارس توسط شهرداری منطقه ای که در آن واقع شده اند اداره می شوند و از محل مالیات بر بودجه برای تامین هزینه های خود استفاده می کنند.حتما لازم نیست دانش آموزان برای ثبت نام و هزینه های تحصیل مبلغی را به مدرسه پرداخت نمایند. کودکان در سن ۷ سالگی به صورت خودکار در مدارس عمومی منطقه خود ثبت نام می‌شوند.در واقع در این شرایط سنی اگر دانش‌ آموز قصد ادامه تحصیل داشته باشد می‌تواند به مقطع دبیرستان وارد شود. دوره دبیرستان داوطلبانه می باشد، اما شهرداری هر منطقه وظیفه دارد جوانان زیر ۲۰ سال را که در حال تحصیل در دوره دبیرستان نمی باشند را پیگیری کند.

مدارس خصوصی سوئد نیز توسط کمک های محلی شهرداری ها تامین می شوند اما با این حال مدارس خصوصی مجاز به پذیرش کمک‌های مالی هم می‌باشند. مدارس خصوصی به صورت مستقل هستند و توسط افراد، انجمن‌ها و بنیادها اداره می ‌شوند. در بعضی از موارد گروه‌هایی تشکیل می‌شوند که چندین مدرسه را اداره می‌کنند و اصولاً مدارس خصوصی موظف به پیروی از برنامه های درسی ملی سوئد نمیباشد. با این حال بیشتر مدارس خصوصی از سیستم آموزشی سوئد پیروی می‌ کنند. مدارس خصوصی با همدیگر رقابت دارند و والدین می توانند انتخاب کنند که در کدام مدرسه فرزندانشان را ثبت نام نمایند. هزینه تحصیل در مدارس خصوصی سوئد به صورت سالیانه معمولاً بین 8 تا 40 هزار یورو می‌باشد.

شرایط تحصیل در سوئد

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل در سوئد

  •  پاسپورت
  • دو قطعه عکس
  • رزومه‌
  • ترجمه مدارک تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه (درصورت نیاز)
  • مدرک زبان سوئدی یا انگلیسی با توجه به دانشگاه و برنامه موردنظر (نمره آزمون آیلتس ۶ الی ۶.۵ به بالا / حداقل نمره آزمون تافل ۹۰)
جاب آفر

قدم به قدم از مشاوره تا اقامت همراهتان هستیم 

مقطع لیسانس

دانشجویانی که قصد تحصیل در کشور سوئد در مقطع کارشناسی را دارند. تحصیل در مقطع کارشناسی در سوئد، به دو زبان انگلیسی و سوئدی امکان‌پذیر می باشد. تعداد زیادی از برنامه‌­ های کارشناسی به زبان انگلیسی ارائه می­‌شوند تا برای متقاضیان از سراسر اروپا و سایر نقاط جهان در دسترس باشد.

پذیرش دانشجویان بین‌المللی مستلزم ارائه گواهی پایان دوره دبیرستان (معادلسازی شده) است. همچنین ممکن است بسته به دانشگاه مورد اقدام، نیاز به ارائه مدرک زبان سوئدی و یا انگلیسی نیز باشد.هزینه های تحصیل در سوئد بین 10 تا 12 هزار یورو متغیر است و دانشجویان در این مقطع می توانند به میزان 10 ساعت در هفته به کار دانشجویی مشغول باشند. طول دوره تحصیلات در مقطع لیسانس بین 3 تا 4 سال می باشد.

مقطع فوق لیسانس

تحصیل کارشناسی ارشد در سوئد یک یا دو سال زمان میبرد. بسته به طول دوره تحصیلی شما و تعداد واحد گذرانده شده، مدرک کارشناسی ارشد دریافتی نیز متفاوت خواهد بود:

مدرک کارشناسی ارشد یک ساله، این مدرک معادل گذراندن ۶۰ واحد آموزش عالی و مستلزم تکمیل پایان‌نامه است. کارشناسی ارشد یکساله می‌تواند پله‌ای برای تکمیل مدرک کارشناسی ارشد دوساله باشد، اما بیشتر اوقات با هدف تکمیل دوره کارشناسی و پیشرفت حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدرک کارشناسی ارشد دو ساله، این مدرک معادل گذراندن ۱۲۰ واحد آموزش عالی و مستلزم تکمیل پایان‌نامه است. مدرک کارشناسی ارشد دو ساله برای کمک به شما در زمینه حرفه‌­ای خود در نظر گرفته‌­ شده‌ ­است، اما همچنین به شما این امکان را می­‌دهد که در صورت علاقه مندی، تحصیلات خود را در مقطع دکتری ادامه دهید.

هزینه های تحصیل به صورت سالیانه بین 10 تا 12 هزار یورو می باشد. دانشجویانی که از شرایط ویژه ای نظیر داشتن مقاله بین المللی، معدل بالا و رشته دانشگاهی مناسب برخوردار باشند ، شانس اخذ بورسیه های تحصیلی را نیز دارا میباشند. دانشجویان در مقطع فوق لیسانس مجاز به 20 ساعت کار دانشجویی در هفته می باشند.

مقطع دکترا

تحصیل در سوئد، در دوره دکترا به 2 صورت است یکی از طریق بورسیه تحصیلی و دیگری تحصیل در شرایطی که دانشجو شهریه دانشگاه را شخصی پرداخت میکند. طول دوره تحصیل در این مقطع بین 2 تا 4 سال است. بسیاری از رشته های مهندسی در این مقطع به زبان انگلیسی ارائه می شود.

برای پذیرش در دوره دکتری، باید مدرک کارشناسی ارشد دو ساله یا معادل آن را از کشوری که تحصیل کرده اید را ارائه دهید. این مدرک شامل مدرک کارشناسی ارشد، یک سال کار در سطح پیشرفته (حتی بدون مدرک) یا مدرک لیسانس با دانشی معادل با دانشی که از مدرک پیشرفته دریافت می­‌کنید (به‌طور مثال از یک شغل) باشد.

دو نوع دوره دکتری در سوئد وجود دارد که هرکدام مدرک خاص خود را به فارغ‌التحصیلان ارائه می‌دهد. برخی دانشگاه‌های سوئد، تنها یکی از این دو مدرک و برخی دیگر، هر دو مدرک تحصیلی را صادر می‌کنند.

این نوع مدرک دکترا، دو سال زمان میبرد تا تکمیل شود و مشابه مدرک حرفه­‌ای است، مانند مدرکی که برای حقوق یا پزشکی نیاز دارید.

گرفتن مدرک در نوع دوم چهار سال زمان میبرد که ۲۴۰ واحد آموزشی است. برای به دست آوردن این مدرک نیاز به ارائه پایان نامه‌ دارید که نیاز به تحقیق و مشارکت بسیار بیشتر از سوی شما دارد.

زمانی که مدرک دکتری خود را دریافت نمودید، در رشته تحصیلی خود به‌ عنوان یک متخصص در نظر گرفته می‌شوید. این امر می‌تواند فرصت‌های زیادی را در زمینه‌ تخصصتان برای شما فراهم سازد.

هزینه زندگی در سوئد با توجه به شیوه زندگی شخصی و محل سکونت هر فرد متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی هزینه های ماهانه یک فرد با توجه به مواردی از قبیل(غذا، اقامت، رفت و آمد، تفریح و سایر موارد) حدود 815 یورو می باشد.

جاب آفر

قدم به قدم از مشاوره تا اقامت همراهتان هستیم 

دریافت بورسیه برای تحصیل در سوئد

در سوئد دو منبع اصلی تامین مالی برای دانشجویان وجود دارد: موسسه‌ سوئد و خود دانشگاه­‌ها.

بورسیه‌های موسسه سوئدی

این موسسه یک آژانس دولتی می باشد که برای تشویق دانشجویان بین‌المللی به مهاجرت و تحصیل در سوئد فعالیت میکند . هدف این موسسه ایجاد تنوع در دانشگاه­‌های کشور سوئد و کمک به گسترش خلاقیت و نوآوری است. دانشجویان می‌­توانند بر اساس وضعیت مالی، ملیت و شایستگی خود برای این بورسیه‌های تحصیلی اقدامات لازم را انجام دهند. این بورسیه‌ ها تنها برای برخی کشورها و برنامه‌ها در دسترس است. متأسفانه ایران جزو کشورهای موجود در لیست این موسسه نیست.

بورسیه‌های دانشگاهی سوئد

دانشگاه‌ های سوئد برنامه ­‌های بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی ارائه می‌­دهند تا به پوشش هزینه‌­ های تحصیل یا هزینه‌ ­های زندگی آنها کمک کنند. برخی از این بورسیه‌ ها به شرح زیر میباشند:

بورسیه Blenkinge Institute of Technology: بورسیه تحصیلی BTH برای دانشجویان از کشورهای غیر اتحادیه اروپا است که ملزم به پرداخت شهریه برای تحصیل در دانشگاه سوئد هستند. این برنامه بورسیه­‌ هایی را ارائه می‌­دهد که تنها حدود ۵۰ درصد هزینه­‌های شهریه را پوشش می‌­دهند.

بورسیه دانشگاه Borås: این دانشگاه برای دانشجویان واجد شرایط برنامه‌ های کارشناسی ارشد که باید هزینه‌­ های تحصیل را پرداخت کنند، معافیت‌ هایی از شهریه ارائه می‌دهد. این بورسیه‌ ها تقریبا برای پوشش ۵۰ درصد شهریه در نظر گرفته شده‌اند و هزینه‌ های زندگی را پوشش نمی­‌دهند.

بورسیه‌های IPOET Chalmers: اين بورسيه براي دانشجويان کشورهای غیر اتحادیه اروپا که ملزم به پرداخت شهریه و متقاضی برنامه‌های کارشناسی ارشد ارائه شده در دانشگاه Chalmers هستند، در نظر گرفته‌شده‌است. این بورسیه ۷۵درصد شهریه را پوشش مي­‌دهد.

دریافت ویزا برای تحصیل در سوئد

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی سوئد:

  • گواهی بیمه درمانی
  • مدرک تمکن­‌مالی
  • اثبات داشتن محل اقامت در سوئد
  • پرداخت هزینه درخواست ویزا به میزان ۱۰۰۰ کرون سوئد
  • تکمیل فرم های مربوطه
  • عکس‌های پاسپورتی (حداقل ۲ یا ۳ عدد)
  • پاسپورت معتبر و دو کپی از پاسپورت
  • مدارک ثبت‌نام دانشگاه

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میلاد یوسفی
15 اکتبر 2022

ساعات فعالیت دانش آرتا

یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 صبح الی 6 بعد از ظهر آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد.
توجه داشته باشید موسسه در روزهای شنبه تعطیل می باشد.

×

 

به دانش آرتا خوش آمدید

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× WhatsApp