info@artaapplyabroad.com

PHONE

02128421819

09910026784

artaapply

artaapplyabroad

پیگیری پرونده

همه چیز درباره مهاجرت به ترکیه را بدانید

عنوان را به انگلیسی وارد کنید
0 دیدگاه
موضوع این نوشته را وارد کنید
مهاجرت به ترکیه

همه ساله افراد زیادی برای تحصیل، اشتغال، زندگی و دلایل دیگری به کشور ترکیه مهاجرت می‌کنند. از آنجا که ترکیه کشوری خوش آب و هوا بوده و به لحاظ فرهنگی با جامعه با بیشترین نزدیکی را دارد، ایرانیان بسیاری این کشور را به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب می‌کنند. اگر شما هم قصد اقامت در ترکیه را دارید ممکن است با این سوال مواجه شوید که مهاجرت به ترکیه چه شرایطی دارد؟ با مطالعه متن زیر می‌توانید اطلاعات کامل و جامعی در رابطه با کشور ترکیه، نحوه مهاجرت به این کشور، شرایط زندگی و تحصیل در ترکیه، گرفتن ویزا و مواردی از این قبیل کسب نمایید.

کشور ترکیه را بهتر بشناسید

ترکیه کشوری در غرب آسیا و جنوب شرقی اروپا می‌باشد که بخش گسترده‌ای از آن را کوهستان و فلات‌هایی از جمله آرارات و توروس در بر گرفته‌ است. پایتخت کشور ترکیه، شهر آنکارا و واحد پول این کشور لیر است. ترکیه موقعیت جغرافیایی و راهبردی بسیاری خوبی داشته و مانند پلی میان اروپا و آسیا قرار دارد و از همین رو به عنوان محلی برای ترانزیت کالا و انرژی شناخته می‌شود. از جمله شهرهای مهم این کشور می‌توان شهر استانبول، آنکارا، آنتالیا، کوش آداسی، ازمیر و مارماریس را نام برد. زبان رسمی کشور ترکیه، ترکی استانبولی می‌باشد که با خط لاتین نوشته می‌شود.

ترکیه از آب و هوای خوب و جلگه‌ای برخوردار است و مانند همه کشورهای اروپایی پوشش گیاهی سرسبز و غنی دارد؛ به همین جهت سالانه توریست‌ها و گردشگران متعددی به این کشور زیبا سفر می‌کنند. هزینه‌‌های زندگی در ترکیه نسبتا پایین بوده و به دلیل نزدیکی به ایران، گزینه خوبی برای مهاجرت ایرانی‌ها به حساب می‌آید. علاوه بر این کشور ترکیه از دانشگاه‌ها و مراکز علمی مناسبی برخوردار بوده و سطح دانش آن در جهان مطلوب است؛ همچنین نرخ اشتغال بالا در کشور ترکیه به عنوان مشوقی برای افراد خواهان شغل عمل می‌کنند.

جاب آفر

قدم به قدم از مشاوره تا اقامت همراهتان هستیم 

بهترین شهرهای ترکیه برای مهاجرت در سال ۲۰۲۳

مهم‌ترین بخش از مهاجرت این است که تصمیم بگیرید در کدام شهر از ترکیه می‌خواهید ساکن شوید. برای این کار باید با کارشناس متخصص صحبت کنید و تحقیقات کافی در مورد اینکه کدام شهر از کشور ترکیه برای مهاجرت مناسب است انجام دهید. علت اینکه اغلب افراد شهر استانبول را برای زندگی انتخاب می‌کنند این است که ۸۰ درصد از فرصت‌های شغلی، توریسم و گردشگری، نمایشگاه‌ها و ایونت‌های مهم و فرصت‌های تحصیلی برتر در شهر استانبول قرار دارند. در واقع علیرغم اینکه هزینه‌های زندگی در استانبول ۱۵ الی ۲۰ درصد بالاتر از سایر شهرهای ترکیه می‌باشد، فرصت کسب درآمد در این شهر ۵۰ درصد بیشتر است؛ بنابراین اگر کسب درآمد برای شما اولویت اول باشد شهر استانبول مقصد مناسبی برای مهاجرت به نظر می‌رسد.

در ترکیه به بهترین شکل ممکن تحصیل کنید!

ممکن است شما هم با این سوال مواجه شده باشید که تحصیل در کشور ترکیه و مهاجرت به ترکیه چه شرایطی دارد؟ از آنجا که اخیرا مهاجرت تحصیلی و بورسیه شدن در دانشگاه‌های ترکیه باب شده است، تعداد علاقه‌مندان به تحصیل در کشور ترکیه روز به روز در حال افزایش است. کشور ترکیه دانشگاه‌های مطرحی دارد که به لحاظ سطح علمی از رتبه جهانی زیر ۱۰۰۰ برخوردار هستند. همین امر به خوبی نمایانگر کیفیت بالای آموزش در این کشور می‌باشد.

از جمله برترین دانشگاه‌های کشور ترکیه می‌توان به دانشگاه کوچ، بیلکنت، سابانچی، بوغازیچی و دانشگاه فنی خاورمیانه اشاره کرد. پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی الکترونیک برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی عمران و هوافضا جزو رشته‌های پرطرفدار در دانشگاه‌های ترکیه هستند و همه ساله دانشجویان بسیاری برای تحصیل دراین رشته‌ها از سراسر جهان به کشور ترکیه مهاجرت می‌کنند.

راه‌های مهاجرت به ترکیه

برای مهاجرت به کشور ترکیه از طرق مختلفی می‌توان اقدام کرد. بعد از تحقیق درباره اینکه مهاجرت به ترکیه چه شرایطی دارد می‌توانید با توجه به وضعیت خود تصمیم بگیرید که قصد دارید از کدام یک از راه‌های زیر مهاجرت نمایید.

مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک

خرید ملک در این کشور جزو ساده‌ترین و بی‌دردسرترین راه‌ها برای مهاجرت به ترکیه است. با خرید ملک در ترکیه به سادگی شهروندی کشور ترکیه را اخذ می‌کنید و پس از مدت زمان کوتاهی امکان گرفتن پاسپورت را نیز به دست خواهید آورد. طبق جدیدترین قوانین خرید ملک در ترکیه درسال ۲۰۲۳، لازم است ارزش ملک خریداری شده حداقل ۴۰۰ هزار دلار باشد تا شما شهروند این کشور محسوب شوید. صدور پاسپورت به طور متوسط تا ۷۰ روز از هنگام خرید ملک به طول می‌انجامد و پس از آن شما از تمام حقوق شهروندی ترکیه بهره‌مند خواهید شد.

یکی از نکات مهم مهاجرت به ترکیه که می‌بایست به آن توجه داشته باشید این است که شما پس از خرید ملک، تا سه سال حق فروختن آن را ندارید. خرید ملک با ارزش پایین‌تر نیز شروط خاص خود را برای اقامت و شهروندی دارد. به عنوان مثال با خرید یک ملک به قیمت ۷۵ هزار دلار تنها اجازه دو سال اقامت خواهید داشت و بعد از آن درصورتی که ملک همچنان به نام خودتان باشد می‌توانید اقامتتان را تمدید کنید. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در رابطه با خرید ملک در ترکیه پیشنهاد می‌شوید با یک مشاور متخصص در حوزه مهاجرت مشورت نمایید و راهنمایی بگیرید.

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل

 اغلب والدینی که دوست دارند فرزندشان در یک کشور خارجی تحصیل کند این سوال را می‌پرسند که آیا کشور ترکیه برای مهاجرت مناسب است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت تحصیل در ترکیه مزایای متعددی دارد و به خصوص در چند سال اخیر، مهاجرت تحصیلی به ترکیه در جامعه ما باب شده است. دانشگاه‌های ترکیه از لحاظ کیفیت علمی بین‌المللی در رتبه خوبی قرار دارند و امکانات ارائه شده در آن‌ها نیز قابل توجه است؛ همچنین پس از تحصیل در یکی از دانشگاه‌های ترکیه، مدرک اخذ شده تقریبا در تمام کشورهای اروپا معتبر و قابل ارائه خواهد بود.

مطلب لازم به ذکر در اینجا این است که با تحصیل در ترکیه نمی‌توان اقامت دائم در این کشور را به دست آورد بلکه شما فقط در طول زمان تحصیلتان امکان اقامت در این کشور را دارید. هزینه تحصیل در ترکیه مناسب بوده و حتی در برخی موارد مثل بورسیه شدن توسط دانشگاه‌های دولتی، امکان تحصیل کاملا رایگان برای شما فراهم می‌شود. دانشگاه‌های خصوصی شهریه به مراتب بالاتری دارند اما در این دانشگاه‌ها تدریس به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد؛ بنابراین درصورت تحصیل در دانشگاه خصوصی نیاز چندانی به تسلط بالا در زبان ترکی استانبولی نخواهید داشت. در دانشگاه‌های دولتی تدریس عموما به زبان ترکی بوده و در برخی از دروس با زبان انگلیسی تدریس می‌شود؛ از همین  رو برای تحصیل در دانشگاه دولتی لازم است در آزمون YOS شرکت نموده و مدرک دریافت کنید.

مهاجرت به ترکیه از طریق ثبت شرکت

ثبت شرکت در یک کشور خارجی راهی پرهزینه برای مهاجرت به آن کشور است. با ثبت رسمی شرکت در ترکیه می‌توانید به مدت یک سال اقامت موقت دریافت نموده و پس از آن اقامت خود را به طور سالانه تمدید کنید. چنانچه شما مدیر عامل شرکتی باشید که در ترکیه ثبت می‌کنید، اقامت یک ساله برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال شما نیز صادر خواهد شد. یکی از نکات مهم مهاجرت به ترکیه از این طریق این است که برای گرفتن اجازه کار در ترکیه، باید به ازای هر نفر که در شرکت استخدام می‌کنید ۵ نفر از شهروندان ترکیه را نیز استخدام و بیمه کنید.

البته برای ثبت شرکت و اخذ اقامت در ترکیه لازم نیست که کسب و کار شما فعال باشد. بلکه صرفا ثبت رسمی شرکت در ترکیه کفایت می‌کند. اما اگر تمایل دارید شهروندی ترکیه را اخذ نمایید می‌بایست با رعایت شرایطی که گفته شد، اجازه کار در این کشور را بگیرید. بعد از ۵ سال اقامت در ترکیه درصورتی که شرکت شما فعال بوده و مالیات‌ها و حقوق کارمندان را به موقع پرداخت کرده باشید، امکان این را پیدا می‌کنید که برای اقامت دائم در ترکیه اقدام کنید. برای آغاز به کار شرکت لازم است سرمایه اولیه شما حداقل ۱۰۰ هزار لیر باشد و ۴۰ درصد از سهام شرکت را نیز در اختیار داشته باشید.

ویزای ترکیه و شرایط آن

ویزای ترکیه بسته به هدف مسافران خارجی انواع مختلفی دارد و هریک از آن‌‌ها برای مدت زمان خاصی اعتبار دارند. انواع گوناگون ویزای ترکیه در ذیل معرفی شده‌اند:

  • ویزای کوتاه‌مدت: این نوع ویزا برای گردشگران و توریست‌ها صادر می‌شود.
  • ویزای تک ورودی: با اخذ ویزای تک ورودی شما تنها برای یک بار ورود به خاک ترکیه مجاز هستید و حداکثر به مدت ۹۰ روز می‌توانید در این کشور اقامت داشته باشید.
  • ویزای چند ورودی: این نوع از ویزا معمولا توسط افرادی درخواست می‌شود که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند. با گرفتن ویزای چند ورودی این امکان را خواهید داشت که چندین بار وارد ترکیه شوید و هربار به مدت ۹۰ روز اقامت کنید. مهلت اعتبار این ویزا ۵ سال از زمان صدور است.
  • ویزای ترانزیت: متقاضیان ویزای ترانزیت غالبا افرادی هستند که می‌خواهند برای شرکت در مسابقات ورزشی، هنری، فرهنگی و همایش‌های بین‌المللی به ترکیه سفر کنند.

مدارک زبان مورد نیاز برای مهاجرت به ترکیه

به طور کلی ۴ نوع مدرک زبان برای مهاجرت به ترکیه وجود دارد که شما متناسب با هدفی که از مهاجرت دارید می‌توانید نسبت به دریافت آن‌ها اقدام کنید. مدرک تومر مناسب افرادی است که می‌خواهند در کشور ترکیه اقامت یا تحصیل کنند. چنین افرادی با شرکت در آزمون تومر می‌توانند بدون نیاز به ویزا مدرک تومر را اخذ کنند. اگر قصد دارید در دانشگاهی تحصیل کنید که در آن به زبان ترکی استانبولی تدریس می‌شود، لازم است یکی از مدارک YOS یا TYS را دریافت نمایید. آزمون TYS به صورت چند بخشی برگزار شده و از آزمون شنیداری، خواندن و نوشتن تشکیل شده است. مدرک YOS به مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی نیز نیاز خواهد داشت. این مدرک در دسته‌بندی موقت قرار می‌گیرد و ۲ سال اعتبار دارد.

آخرین مدرکی که ممکن است در فرایند مهاجرت به کشور ترکیه به آن احتیاج پیدا کنید، مدرک ALES است. این آزمون مناسب افرادی است که قصد دارند در مدارج فوق لیسانس یا دکتری در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنند. علاوه بر این کسانی که می‌خواهند مدرک مترجمی ترکی بگیرند می‌توانند از آزمون ALES کمک بگیرند. البته این آزمون از دو بخش دانش زبان ترکی و ریاضی عمومی تشکیل شده است و به عنوان سخت‌ترین آزمون ورودی کشور ترکیه شناخته می‌شود؛ به همین دلیل چنانچه کسی تمایل داشته باشد تحصیلات عالی خود را آسان‌تر در ترکیه سپری کند توصیه می‌شود در آزمون ALES شرکت کند.

آخرین آمار از هزینه‌‌های مهاجرت به ترکیه

طی کردن مراحل اداری مهاجرت و تنظیم مدارک معمولا هزینه‌هایی را در بر دارد. ضمن اینکه با توجه به نوع مهاجرتی که انتخاب کرده‌اید ممکن است هزینه‌های جداگانه‌ای را نیز متحمل شوید. در ادامه هزینه‌های اصلی فرایند دریافت اقامت ترکیه ذکر شده است:

  • کارت اقامت ۱۶۰ لیر
  • یک ماه اول اقامت ۱۲۵۰ لیر
  • ماه‌های بعدی اقامت ۱۰۰۰ لیر
  • صدور گواهی ۹۰۰۰ لیر
  • ترجمه و امورات قضایی ۵۰۰ لیر
  • بیمه ۴۰۰ الی ۱۸۰۰ لیر

راه‌های ساده‌تر و ارزان‌تری برای مهاجرت به ترکیه نیز وجود دارند که بسته به شرایط خود می‌توانید آن‌ها را انتخاب نمایید. به طور مثال یکی از راه‌های مهاجرت ارزان به ترکیه، اخذ ویزای توریستی ترکیه است. به این طریق دیگر نیازی به داشتن مهارت یا تخصص شغلی، ثبت شرکت، خرید ملک و… ندارید؛ همچنین با داشتن قرارداد اجاره خانه برای یک سال، ۴ قطعه عکس، پاسپورت، شماره مالیاتی و بیمه یک ساله می‌توانید از راه اجاره خانه در ترکیه نیز به این کشور مهاجرت کنید. لازم به ذکر است این نوع مهاجرت‌ها برای کسانی مناسب است که قصد اقامت کوتاه‌مدت با اهداف تفریحی دارند؛ چرا که اقامت در ترکیه به این دو طریق بسیار ساده و ارزان بوده اما کوتاه‌مدت می‌باشد؛ بنابراین اگر قصد مهاجرت و اقامت طولانی‌مدت در ترکیه را دارید توصیه می‌شود از سایر راه‌های معرفی شده اقدام کنید.

عمده افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند با دغدغه هزینه‌های زندگی در ترکیه مواجه می‌شوند و تمایل دارند در خصوص هزینه‌های روزمره در ترکیه اطلاعاتی را کسب کنند. به جهت اختلاف هزینه‌ها در ایران و ترکیه این دغدغه کاملا منطقی به نظر می‌رسد و این مسئله جزو نکات مهم مهاجرت به ترکیه است. در این باره باید گفت اصولا مخارج زندگی در کشور ترکیه ارتباط نزدیکی با سبک زندگی فرد، شهر محل سکونت، تعداد اعضای خانواده و… متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال هزینه زندگی در شهرهای بزرگ مثل استانبول یا آنکارا قابل مقایسه با شهرهای کوچک‌تر و کم جمعیت‌تر نیست. در زیر لیستی از اقلام ضروری و قیمت آن‌ها در ترکیه قید شده است:

  • یک وعده غذادر رستوران ارزان: ۹۰ لیر
  • یک وعده غذا برای ۲ نفر در رستوران متوسط ۴۰۰ لیر
  • قهوه استارباکس: ۳۳ لیر
  • نوشابه کوکاکولا یا پپسی:‌ ۱۶ لیر
  • یک لیتر شیر:‌ ۱۷ لیر
  • یک عدد نان تازه: ۶ لیر
  • یک کیلوگرم برنج: ۵۰ لیر
  • یک شانه تخم‌ مرغ (۳۰ عدد): ۶۵ لیر
  • یک کیلوگرم پنیر: ۱۲۰ لیر
  • یک کیلوگرم سینه مرغ: ۹۰ لیر
  • یک کیلوگرم گوشت گاو: ۲۰۰ لیر
  • یک کیلوگرم سیب: ۲۰ لیر
  • یک کیلوگرم موز: ۲۰ لیر
  • یک کیلوگرم سیب‌زمینی: ۱۲ لیر
  • یک کیلوگرم پیاز: ۱۵ لیر

برای مهاجرت به ترکیه چه مدارکی نیاز است؟

برای اطلاع از اینکه مهاجرت به ترکیه چه شرایطی دارد می‌توانید با یک فرد متخصص در زمینه مهاجرت مشورت نمایید و جزئیات مهاجرت به ترکیه را جویا شوید. در ادامه به مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به ترکیه اشاره شده است. البته با توجه به نوع مهاجرت شما (مهاجرت کاری، تحصیلی، ازدواج، خرید ملک یا پناهندگی و…) ممکن است مواردی علاوه بر مدارک زیر نیز از شما خواسته شود.

  • پاسپورت با اعتبار حداقل ۶ ماه
  • اثبات تمکن مالی
  • مدارک بیمه با اعتبار پوشش‌دهنده تمام مدت
  • چهار عکس پاسپورتی
  • مدارک خرید ملک درصورتی که از طریق خرید ملک اقدام به مهاجرت نموده‌اید.
  • ارائه گواهی ازدواج در حالتی که از طریق ازدواج مهاجرت کرده‌اید.
  • دعوت‌نامه توسط شرکتی که از آن جاب آفر دریافت کرده‌اید.
  • ارائه پاسپورت فرزندان

بهترین مشاغل در ترکیه کدام اند؟

ممکن است در حرفه خاصی مهارت داشته باشید و از خود بپرسید آیا کشور ترکیه برای مهاجرت مناسب است و امکان پیدا کردن شغل مرتبط با تحصیل و مهارت‌های خود را دارید؟ برای پاسخ به این سوال باید پیش از هر چیز به این نکته توجه داشته باشید که تسلط به زبان ترکی مهم‌ترین شانس شما برای یافتن شغل در ترکیه است؛ بنابراین قبل از مهاجرت حتما برای فراگیری زبان ترکی استانبولی اقدام نمایید. برای مهاجرت کاری به ترکیه باید از این کشور یک پیشنهاد کاری دریافت کنید یا اینکه بدون ویزا به ترکیه سفر کرده و طی مدت ۹۰ روز به دنبال کار بگردید.

در این مهلت سه ماهه می‌توانید سری به موسسات و آژانس‌های کاریابی در ترکیه بزنید و با توجه به وضع تحصیلات، مهارت‌ها، تجربه‌های کاری و… با یک کارفرما به توافق برسید. از جمله شغل‌هایی که در کشور ترکیه مورد نیاز هستند می‌توان به مدیریت زنجیره تامین، مدیریت فروش، مدرس زبان انگلیسی، برنامه‌نویسی و آی‌تی، مدیر رستوران، هتلدار و مشاغل مرتبط با امور مالی و دارایی. بعد از یک سال کار کردن درصورتی که بیمه و مالیات پرداخت کرده باشید، می‌توانید نسبت به انتقال خانواده خود به ترکیه اقدام نمایید. در ادامه لیست برخی از مشاغل و درآمد حدودی آن‌ها قید شده است:

  • حسابدار ۵۵۶۰ لیر
  • برنامه‌نویس ۷۷۵۰ لیر
  • وکیل ۱۶۰۰۰ لیر
  • منشی ۳۵۳۰ لیر
  • عکاس ۴۵۶۰ لیر
  • مهندس عمران ۷۵۱۰ لیر
  • خلبان ۱۴۲۰۰ لیر
  • مهندس هوافضا ۹۷۱۰ لیر
  • مکانیک ۳۱۲۰ لیر
  • پرستار بچه ۳۳۶۰ لیر
  • مترجم ۶۸۷۰ لیر
  • معلم ۶۳۰۰ لیر
  • سرآشپز ۵۱۸۰ لیر

سخن پایانی

کشور ترکیه جزو کشورهای مهاجرپذیر است و سالانه ایرانیان بسیاری این کشور را به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب می‌کنند. مهاجرت به این کشور از راه‌های مختلفی مثل ازدواج، ثبت شرکت، تحصیل، خرید ملک و… امکان‌پذیر می‌باشد. در حقیقت می‌توان گفت به لحاظ شباهت فرهنگی، هزینه زندگی نسبتا پایین و سطح علمی بالا کشور ترکیه برای مهاجرت مناسب است؛ بنابراین با مطالعه و تحقیق در رابطه با نکات مهم مهاجرت به ترکیه می‌توان نسبت به مهاجرت اقدام نمود. در ضمن پیشنهاد می‌شود از نظر یک متخصص در این حوزه استفاده کنید.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Admin
05 مارس 2020

ساعات فعالیت دانش آرتا

یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 صبح الی 6 بعد از ظهر آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد.
توجه داشته باشید موسسه در روزهای شنبه تعطیل می باشد.

×

 

به دانش آرتا خوش آمدید

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× WhatsApp