info@artaapplyabroad.com

PHONE

02128421819

09910026784

artaapply

artaapplyabroad

پیگیری پرونده

بیشترین مقاصد دانشجویان ایرانی کدام کشور است؟

عنوان را به انگلیسی وارد کنید
0 دیدگاه
موضوع این نوشته را وارد کنید
مقاصد دانشجویان ایرانی
مقصدهای برتر مهاجرت دانشجویان ایرانی کدام کشورها هستند؟ این اولین سوالی است که برای همه دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشورهای خارجی دارند، مطرح می‌شود. در واقع قبل از هر اقدامی برای مهاجرت باید کشور مقصد را مشخص نمود. معمولا برای انتخاب کشور مقصد فرد باید بداند با کدام فرهنگ، قوانین و شرایط زندگی کدام کشور سازگاری بیشتری دارد. اکثر دانشجویان ترجیح می‌دهند تجربه سایر دانشجویان و آمار به‌دست آمده را بیشتر در انتخاب خود تاثیر دهند؛ به‌همین دلیل در این مطلب کشورهایی که مقصد اکثر دانشجویان ایرانی هستند را معرفی می‌کنیم.

پنج مقصد اصلی دانشجویان ایرانی

مقاصد پرطرفدار مهاجرت دانشجویان ایرانی معمولا شامل کشورهایی می‌شوند که شرایط راحت‌تری برای پذیرش دارند و هزینه‌های زندگی در آن‌ها کمتر است. به‌طور کلی افزایش هزینه‌ها و سختی مهاجرت برای دانشجویان ایرانی باعث شده بیشتر دانشجویان کشورهایی مانند کانادا و ایتالیا که برای صدور ویزای دانشجویی کمتر سختگیری می‌کنند را به‌عنوان کشور مقصد انتخاب کنند. از طرفی به‌دلیل اینکه اقامت در ترکیه ارزان است و با ایران فاصله کمی دارد، این کشور نیز یکی از مقاصد پرطرفدار برای مهاجرت دانشجویان ایرانی محسوب می‌شود. با این حال پنج کشور اصلی که دانشجویان ایرانی برای مهاجرت انتخاب می‌کنند، شامل موارد زیر می‌شوند:
  • آمریکا
  • ترکیه
  • آلمان
  • ایتالیا
  • کانادا

معرفی ده کشور برتر برای مهاجرت دانشجویان ایرانی

کشورهای سوئد، نروژ، دانمارک و فنلاند، با اینکه جزء کشورهای اروپایی هستند اما شرایط آسان‌تر و کم هزینه‌تری برای پذیرش دانشجویان ایرانی در نظر گرفته‌اند. با این حال کشورهایی هستند که پذیرش دانشجوها را به نسبت جمعیتی که دارند انجام می‌دهند. به‌عنوان ده مقصد برتر مهاجرت دانشجویان ایرانیمی‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • آمریکا
  • ترکیه
  • آلمان
  • ایتالیا
  • کانادا
  • استرالیا
  • مجارستان
  • هند
  • فرانسه
  • اتریش

آمار مهاجرت دانشجویان ایرانی به آمریکا

آمریکا که اولین مقصد دانشجویان ایرانی محسوب می‌شود، در سال 2018 چیزی حدود 11 هزار و 802 نفر دانشجوی ایرانی داشته است. البته در سال 2018 ایران جزء برترین اعزام‌کننده‌های دانشجو به ایالات متحده نبود. این رتبه برای ایران در سال 2000، 57 و در سال‌های 2014 تا 2017 به 11 رسیده بود. با این حال کشور ایران در سال تحصیلی 2019-2020 از لحاظ اعزام دانشجو به ایالات متحده رتبه 13 را به خود اختصاص داد. با این حال تعداد دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های آمریکا در سال تحصیلی 2019-2020 از 11451 دانشجو به 9614 نفر رسید و یک کاهش 16 درصدی را تجربه کرد. این آمار نشان می‌دهد، در سال‌های اخیر مهاجرت دانشجویان ایرانی به آمریکا که جزء مقاصد پرطرفدار مهاجرت دانشجویان ایرانی به‌شمار می‌رود، کاهش یافته است؛ اما با این حال باز هم تعداد دانشجویان ایرانی این کشور قابل توجه خواهد بود. البته عواملی مانند افزایش نرخ دلار و در نهایت افزایش هزینه‌های مهاجرت تحصیلی در ثابت ماندن و کاهش آمار مهاجرت دانشجویان به آمریکا بی‌تاثیر نیست. این مسئله برای دانشجویانی که با هزینه شخصی مهاجرت می‌کنند نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. همین مسئله باعث می‌شود کشورهایی دیگری مانند ترکیه، ایتالیا و… را برای مهاجرت در نظر گرفت.

آمار مهاجرت دانشجویان ایرانی به ترکیه

در سال 2018 ایران جزء پنج کشور برتری بود که بیشترین میزان اعزام دانشجو به ترکیه را داشته است. البته نزدیک بودن به ایران، اشتراکات و تشابهات فرهنگی و پایین بودن هزینه زندگی از جمله علل این موضوع هستند که پایین بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی مهمترین آن‌ها است. این عوامل به‌قدری مورد توجه دانشجویان قرار گرفته که تعداد دانشجویان ایرانی که به ترکیه مهاجرت کردند ظرف مدت 12 سال، سه برابر شد. در واقع در سال 2000 تعداد دانشجویان ایرانی مقیم ایران 499 نفر بود که در سال 2012 به 1488 نفر رسید. این آمار در سال 2014 به بیش از 4000 نفر افزایش پیدا کرد و تاکنون نیز سیر صعودی داشته است. طبق آمار ترکیه مقصد برتر مهاجرت دانشجویان ایرانی از لحاظ هزینه‌های زندگی و تحصیل است.

آمار مهاجرت دانشجویان ایرانی به آلمان

آلمان جزء محبوب‌ترین کشورهای مقصد برای مهاجرت تحصیلی است؛ طوری که هر دانشجوی ایرانی که قصد مهاجرت دارد، حداقل یک بار آلمان را به‌عنوان کشور مقصد در لیست خود قرار داده ‌است. تعداد دانشجویان ایرانی در این کشور ظرف چهار سال از 2013 تا 2017، رشد 55 درصدی داشت و از 3135 نفر به 4846 نفر رسید. در واقع رشته‌های تحصیلی متنوع، دانشگاه‌های خوب و سطح بالا و روش‌های مختلف برای تامین هزینه‌های تحصیل باعث شده آلمان به‌شکل ویژه‌ای مورد توجه کسانی که به تحصیلات آکادمیک علاقمند هستند، قرار بگیرد. از طرفی آلمان اقدامات مفیدی در جهت اطلاع‌رسانی به دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در آلمان انجام داده است. برای مثال خدمات تبادلات دانشگاهی آلمان همواره اطلاعات کامل و مفیدی را به زبان آلمانی و انگلیسی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. تمام این موارد باعث شده آلمان جزء مقاصد پرطرفدار مهاجرت دانشجویان ایرانی باشد.

آمار مهاجرت دانشجویان ایرانی به فرانسه

وضعیت دانشگاه‌های فرانسه نسبتا مطلوب ارزیابی می‌شود. همچنیناین کشور برای جذب دانشجویان و محققین بین‌المللی اقدامات زیادی انجام داده است. با این حال جمعیت دانشجویان ایرانی طی بیست سال اخیر ثابت بوده و تغییر چشمگیری در روند آن مشاهده نمی‌شود. به‌طور میانگین این آمار 1500 نفر گزارش شده است. البته باید بدانید از سال 2006 تا 2015 میلادی تعداد دانشجویان ایرانی افزایش داشت و در سال 2011 به 1900 نفر رسید اما با یک سیر نزولی دوباره به 1500 نفر کاهش پیدا کرد.

آمار مهاجرت دانشجویان ایرانی به کانادا

از سال 2000 تا 2017 جمعیت دانشجویان ایرانی در کانادا به‌شدت افزایش یافت و از 381 نفر در سال 2000 به 4000 نفر در سال 2017 رسید. البته اینکه کانادا مقصد برتر مهاجرت دانشجویان ایرانی است، جای تعجب ندارد؛ چراکه این کشور امکان تحصیل با شهریه‌های مقرون به‌صرفه در دانشگاه‌های خوب، اخذ اقامت دائم و اشتغال بعد از تحصیل را برای دانشجویان خارجی مهیا نموده است. بدیهی است که با این شرایط ظرف مدت کوتاهی دانشجویان زیادی جذب کشور کانادا می‌شوند. طبق آمار طی بیست سال گذشته کانادا پذیرای دانشجویان خارجی زیادی بوده و در حال حاضر نیز تقاضا برای تحصیل در این کشور بالا است.

آمار مهاجرت دانشجویان ایرانی در استرالیا

استرالیا نیز جزء مقاصد پرطرفدار مهاجرت دانشجویان ایرانی است. از سال 2001 تا 2018 جمعیت و تعداد دانشجویان ایرانی این کشور از 236 نفر به 2500 نفر افزایش پیدا کرد. لازم به‌ذکر است 7 درصد از بهترین دانشگاه‌های جهان در استرالیا واقع شده و این موضوع در انتخاب این کشور به‌عنوان کشور مقصد بی‌تاثیر نیست؛ همچنین این کشور نسبت به کشورهایی مانند آمریکا و بریتانیا از لحاظ هزینه‌های تحصیل وضعیت مطلوب‌ و مناسب‌تری دارد.

آمار تعداد دانشجویان ایرانی در بریتانیا

تعداد دانشجویان ایرانی در کشور بریتانیا نیز از سال 2000 تا 2011 به‌عنوان مقصد برتر مهاجرت دانشجویان ایرانی، از 838 نفر تا 3463 نفر افزایش داشته است. اما از این تاریخ به بعد با بسته شدن سفارت بریتانیا در ایران، اخذ ویزای دانشجویی این کشور کمی سخت شد؛ به‌همین دلیل از سال 2011 تاکنون جمعیت دانشجویان ایرانی این کشور کاهش پیدا کرده است و از سال 2011 تا 2017 به 1500 نفر رسید.

سخن پایانی

مقاصد پرطرفدار مهاجرت دانشجویان ایرانی کشورهایی هستند که از لحاظ هزینه تحصیل و زندگی، شرایط پذیرش، شرایط زندگی و… وضعیت نسبتا مطلوبی برای دانشجوها فراهم می‌کنند. البته این ویژگی‌ها در همه آن‌ها یکسان نیست. برای مثال کشور ترکیه به‌دلیل اینکه نسبت به کشورهای اروپایی هزینه‌های زندگی کمتری دارد، جزء بهترین مقاصد برای دانشجویان ایرانی است. کانادا، آمریکا، آلمان و ایتالیا نیز در گروه بهترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی قرار دارند. البته در این میان فرانسه، استرالیا، هند، اتریش و مجارستان نیز کشورهایی هستند که معمولا مورد توجه دانشجویان هستند.
جاب آفر

قدم به قدم از مشاوره تا اقامت همراهتان هستیم 

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Admin
26 دسامبر 2019

ساعات فعالیت دانش آرتا

یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 صبح الی 6 بعد از ظهر آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد.
توجه داشته باشید موسسه در روزهای شنبه تعطیل می باشد.

×

 

به دانش آرتا خوش آمدید

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× WhatsApp